I Washington for å kreve JSF-kontrakter

Barth Eide (Ap)er i USA for å kreve at Norge skal ha JSF-kontrakter hvis det skal bli noe kjøp av kampflyene. Foto: Scanpix
Barth Eide (Ap)er i USA for å kreve at Norge skal ha JSF-kontrakter hvis det skal bli noe kjøp av kampflyene. Foto: Scanpix

<pRegjeringen vil nå ha mer enn fagre løfter fra USA om JSF-kontrakter. – Det blir ikke kjøp av kampfly før dette er på plass, sier statssekretær Espen Barth Eide. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Joint Strike Fighter

* F-35 Lightning II, tidligere kalt JFS (Joint Strike Fighter), er et multirollefly.

* Flyet utvikles av Lockheed Martin i samarbeid med den amerikanske marinen og det amerikanske flyvåpenet, samt åtte samarbeidsland, inkludert Norge.

* Til å erstatte dagens F-16-fly valgte regjeringen før jul det amerikanske flyet F-35 i konkurranse med svenske JAS Gripen.

* Innfasingen av nye fly skal skje i perioden 2016-2020.

* Anbudet på 18 milliarder kroner for 48 fly er svært usikkert og bygger på flere forutsetninger, blant annet dollarkursen.

* Regjeringen mener at levetidskostnadene gjennom 30 år er viktigere enn anskaffelsesprisen. Det svenske alternativet sies å være 20-30 milliarder kroner dyrere.

* F-35 innfridde også de operative kravene, det gjorde ikke Gripen.

* Forhandlingene om endelig pris og antall skal begynne i 2011. Kontrakten skal etter planen undertegnes i 2014. (©NTB)

Barth Eide (Ap) er sammen med statssekretærer i Nærings- og handelsdepartementet, Rikke Lind (Ap), og Thorbjørn Svendsgård i Forsvars- og Sikkerhetsindustriens forening i Washington for å sikre avtaler for norsk industri i forbindelse med kampflykjøpet.

De tre skal mandag og tirsdag ha møter med Pentagon og Lockheed Martin, Pratt & Whitney og GE Rolls-Royce.

– Budskapet er at selv om vi har valgt JSF/F 35, så er ingen fly kjøpt ennå. Nå skal vi begynne de tøffe forhandlingene om industrideltakelse. De fagre løftene som har kommet så langt, skal gjøres om til konkrete kontraktsutkast, sier Espen Barth Eide til NTB.

Første gjennomgang

– Dette er en veldig viktig runde med møter, fordi det er første skikkelige, politiske gjennomgang av dette med Obama-administrasjonen.

Stortinget vedtok i begynnelsen av juni at det skal inngås forhandlinger om anskaffelse av nye kampfly, F 35 Joint Strike Fighter fra Lockheed Martin.

– Det er også første gang vi fra norsk side har møter på politisk nivå med Lockheed Martin og de andre leverandørene etter at Stortinget støttet valget av F-35, sier Barth Eide foran møtene i Washington.

Krav om deltakelse

Kampflykjøpet er den største anskaffelsen til Forsvaret noensinne. Anbudet på 18 milliarder kroner for 48 fly er svært usikkert og bygger på flere forutsetninger, blant annet dollarkursen.

Regjeringens ambisjon er en verdiskapingseffekt som tilsvarer verdien av kjøpet.

– Dette har det vært samtaler om før. Men nå skal vi å få fram et helt klart budskap om at noen kontrakt om kjøp av kampfly blir det ikke før dette er på plass. Det skal vi si til hele toppledelsen i Lockheed, sier Barth Eide til NTB.

– I deres interesse

Barth Eide og Rikke Lind vil blant annet argumentere med at det er i amerikanernes interesse raskt å inngå kontrakter om norsk industrideltakelse.

– Norge er det første landet utenom USA som har valgt JSF/ F-35. De burde interessere seg for å inngå kontrakter fordi det vil vise andre land som sitter på gjerdet at det lønner seg å hoppe ned, sier Barth Eide.

– Hva slags signaler er til nå kommet fra amerikanerne?

– Signalene er positive i betydningen intensjoner. Men vi lever ikke av intensjoner, vi lever av kontrakter, sier statssekretæren i forsvarsdepartementet.

– Vårt budskap er at vi ikke skal bli tatt for gitt. Selv om vi har gjort et nedvalg på F-35, skal vi om noen år tilbake til Stortinget for å be om tilslutning til faktisk å kjøpe, sier han videre.

Usikker prislapp

Med seg i bagasjen til Washington D C har nordmennene eksempler de skal bruke til å minne amerikanerne om partnerskapet rundt F-16-kjøpet.

– Der kjøpte Lockheed og Pratt & Whitney produkter som går langt utover det de trengte å gjøre ut ifra gjenkjøpsavtalen, sier Barth Eide.

Under møtene i Pentagon kommer også den norske delegasjonen til å ta opp usikkerheten rundt prislappen på kampflyet.

Den amerikanske riksrevisjonen, Government Accountability Office (GAO) har kommet med flere rapporter som viser at kampflyene kan bli svært mye dyrere enn planlagt.

– Vi kommer til å spørre spesielt på myndighetssiden om hvilke vurderinger de gjør seg. Her er det jo en uenighet mellom GAO og Pentagon om beregningsmetodene, sier Barth Eide til NTB.

Personvernpolicy