PLATE: Louie And The Lovers: «The Complete Recordings» (Bear Family/Tuba/Bonnier Amigo)

Årets oppstandelse?

Årets oppstandelse?
Årets oppstandelse?

<pLouie And The Lovers stiger opp fra asken.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): Mitt oppe i all platebransjemisære er det et interessant fenomen som utvikler seg, gjenoppdagelse og utgivelse av glemte godbiter fra rockens mange kriker og kroker. De siste par årene har noen av disse rocksnobbutgivelsene også nådd frem til et stort publikum, til forskjell fra da de opprinnelig ble utgitt.

Rock-Lazarus-utgivelse

Jim Fords «Harlan County» (fra 1969) ble utvidet til «The Sounds Of Our Time » i 2007 og Beach Boy-Dennis Wilsons «Pacific Ocean Blue» (fra 1977) fikk et nytt liv i solen i fjor. Nå er en av karene som stod bak den bemerkelsesverdige restitueringen av Jim Fords kunstneriske livsverk, svenske L-P Anderson, klar med nok en vel fortjent rock-Lazarus-utgivelse.

«Rise» er det eneste utgitte albumet til Salinas, California-bandet Louie And The Lovers, sluppet uten at noen som helst tok seg det ad notam i 1970. «The Complete Recordings» utvider det opprinnelige albumets 11 spor med ytterlige 16 spor; singler og et helt uutgitt album.

Louie And The Lovers var et band som bestod av fire meksikanskættede tenåringer, oppdaget av den da californiabosatte texaneren Doug Sahm, som både skaffet bandet platekontrakt (no prob for den legendarisk speed-snakkende Sahm) og selv produserte plata.

Samarbeidet med Doug Sahm

Bandets sanger og låtskriver var Louis Ortega, som noen år senere ble Doug Sahms faste samarbeidspartner i Sir Douglas Quintet. Da Doug først hørte Country Fresh, som bandet het til Sahm overraskende døpte dem om til Louie And The Lovers, under deres første møte med Epic Records, møtte han en band som nyttiggjorde seg de fleste av de musikalske stilretningene han selv lente seg på.

Straightforward amerikansk rock á la Creedence Clearwater Revival, sixties powerpop med flotte harmonier i rett nedstigende ledd fra The Byrds og The Beach Boys, det meste marinert i Ritchie Valens chicano-krydder. Alt servert med ungdommelig energi.

Doug Sahm, som faktisk var en musikalsk renessansemann med utsøkt teft, klarte å klemme en overraskende moden plate ut av de fire ungdommene. En plate som ikke på noe sjenerende vis er preget av at den ble spilt inn omtrent samtidig med Woodstock-festivalen.

Louie Ortega har en svært overbevisende chicano-soul stemme, som sammen med bandets flotte harmonier sitter som et skudd fra og med åpneren «Rise». Ortega har også et godt grep på å lage catchy melodier som sjelden ligger noe tilbake for inspirasjonskildene.

En anbefaling verdt sin vekt i gull

Noen av sangene her har dukket opp på senere Sir Douglas Quintet-plater, så for fans av The Texas Groovers musikk, vil denne Louie And The Lovers-utgivelsens «I Know You Know» og «Little Georgie Baker» ringe bjeller.

Det uutgitte albumet som er bonus her, er av noe mer varierende kvalitet, sammenlignet med «Shine». Det ble laget for Atlantic Records med Doug og produsentlegendene Tom Dowd og Jerry Wexler på laget og ble driblet bort som en konsekvens av selskapspolitikk.

Den historien, og det meste annet av relevant informasjon om Louie And The Lovers få år i utkanten av den amerikanske rockhistorien, blir fortalt i platas linernotes av den nå avdøde ABC-skribenten Lennart Persson.

Det faktum at Lennart beskriver «Rise» som en av platene han bar med seg helt fra at han (selvfølgelig) kjøpte den som ny i 1970, er en anbefaling verdt sin vekt i gull.

Personvernpolicy