Meny

– Denne gangen finner vi Amundsens fly

Denne bensintanken fra Roald Amundsens fly Latham viser at noen overlevde styrten ved Bjørnøya. Nå skal restene av flyet finnes i en storstilt leteaksjon. Fra venstre ekspedisjonsleder Rob McCallum, kommandørkaptein Frode Løseth og Kjell Lutnes. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / SCANPIX
Denne bensintanken fra Roald Amundsens fly Latham viser at noen overlevde styrten ved Bjørnøya. Nå skal restene av flyet finnes i en storstilt leteaksjon. Fra venstre ekspedisjonsleder Rob McCallum, kommandørkaptein Frode Løseth og Kjell Lutnes. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / SCANPIX

Ekspedisjonen som skal lete etter restene av flyet polarhelten Roald Amundsen brukte på sin siste reise, snakker ikke om «hvis» de gjør funn. De er overbeviste om å finne Roald Amundsens fly.

Tromsø (NTB-Jan-Morten Bjørnbakk): Mandag starter en storstilt leteaksjon der havbunnen nordvest for Bjørnøya skal finkjemmes etter restene av flybåten Latham 47 . Håpet er å finne den v-formede 18-sylindrede motoren. Treverket og seilduken som dekket flyet er nok tapt for evigheten, men motoren ligger et sted i Barentshavet.

– Hvis den befinner seg innenfor leteområdet, vil vi se den med det utstyret vi skal benytte, sier kapteinløytnant Helge Telle på KNM Tyr til NTB.

Utstyret han snakker om er den avanserte minesøkende roboten Hugin 1000 MR som skal finkjemme bunnen med en oppløsning på imponerende 2 x 2 centimeter. Sonaren på Hugin MR 1000 er blant det aller beste som finnes av undervannsutstyr og har en oppløsning som er ti ganger bedre enn forgjengeren. Det er Kongsberg Maritime som har produsert utstyret, og som også er med som tung sponsor for leteekspedisjonen.

Halvannen uke

I tillegg til KNM Tyr, deltar også kystvaktskipet Harstad i søket som skal foregå på et område på 35 kvadratnautiske mil (120 kvadratkilometer) nordvest av Bjørnøya.

Et sted mellom 3,5 til 4 millioner kroner skal brukes på søket, leteaksjonen som kan gi det endelige svaret på hva som skjedde med Amundsen på hans siste ferd. Ekspedisjonen skal være tilbake i Tromsø senest 2. september.

– Hvis vi gjør tidlige funn, er vi tilbake ført 2. september, sier en optimistisk kaptein Karl Petter Haugen fra KNM Harstad.

Siste ferd

Latham forsvant 18. juni 1928 med Amundsen, piloten Leif Dietrichson og fire franske besetningsmedlemmer om bord. Amundsen var da på vei til Svalbard for å lete etter Umberto Nobiles havarerte luftskip Italia.

Til tross for en iherdig innsats for å finne ut hva som skjedde med Amundsen var det ikke mulig å finne overlevende, omkomne eller rester etter flyet.

Fant tank

En flottør og en drivstofftank er de eneste sikre funnene som siden er gjort av rester av Latham. Tanken som er utstilt ved Norsk Polarmuseum i Tromsø bærer preg av at den kan ha blitt brukt som flyteredskap til erstatning for flottøren som kan ha løsnet under nødlanding.

– Noen har brukt kniv og en stor hammer på tanken. Det er bevis for at noen har overlevd. Men de var dårlig rustet til å klare seg på havet. De så for seg at de kunne berge seg på isen, sier primus motor for Latham-letingen Kjell Lutnes.

Måtte avlyse

Et forsøk på å finne Latham i samme område måtte i 2004 avlyses på grunn av dårlig vær. Årets søk er lagt til den tiden av året der været erfaringsmessig er best. Leteområdet er plukket ut fra det området der fiskebåten Kvitholmen i 1933 så en stor vrakdel fra et fly komme til overflaten.

– I tillegg baserer vi oss på avanserte modeller for drift og havstrøm gjort av Havforskningsinstituttet. Vi har store håp om å gjøre funn, sier Kjell Lutnes.

Han håper også at funnene er av en slik art at de kaster nytt lys over hva som skjedde da Amundsen forsvant. Leteaksjonen blir tett fulgt av det tyske TV-produksjonsselskapet Connex TV som skal lage dokumentarprogram om Amundsensøket. (©NTB)

Annonse
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus