– For lite reklame for NRK

– For lite reklame for NRK
– For lite reklame for NRK
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDet norske reklamemarkedet er altfor lite til å finansiere driften av NRK som kommersiell kanal, mener eksperter i mediebransjen.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp vil fjerne NRK-lisensen om partiet får regjeringsmakt. På sikt skal NRK privatiseres og driften reklamefinansieres, hvis partiet får det som det vil.

Problemet er at de totale annonseinntektene i TV-markedet her i landet ligger på rundt 3 milliarder kroner årlig. Statskanalen har i dag et budsjett på om lag 4,5 milliarder kroner.

- Umulig å overleve

– Det er helt umulig for NRK å overleve på reklameinntekter. Vi er for få mennesker i Norge, og det vil aldri bli nok reklamepenger til å mette NRK slik de driver i dag, sier styreleder Arne-Inge Christophersen i Mediebyråenes Interesseorganisasjon til NRK.

LES OGSÅ: Finansiering i strid med EØS-avtalen

Han får støtte av medieøkonom Arne H. Krumsvik ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

– Selv om NRK skulle lykkes i å ta alle reklameinntektene for TV i Norge, vil det likevel ikke finansiere NRK slik vi kjenner bedriften i dag. To spørsmål er sentrale her: Hvor mye må NRK slankes, og hvor stor del vil NRK klare å ta av reklamekaka, sier Krumsvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre vil tape

Og om NRK skulle klare overgangen til et kommersielt marked, vil konsekvensene blir store for de andre aktørene, mener han.

– De vil nok gjøre sitt beste for å stoppe dette. Det har vi allerede sett med de massive protestene mot at NRK har reklame på nettsidene sine, sier Krumsvik.

LES OGSÅ: - NRK sauser det til

Nestleder Per Sandberg i Frp er imidlertid ikke bekymret.

– NRK er en viktig aktør og en dyktig aktør, og jeg er sikker på at NRK vil gå inn på reklamemarkedet og få sin del, sier han. (©NTB)