KONSERT: Röyksopp, Enga scene, Øyafestivalen, Middelalderparken, Oslo – lørdag 15. august 2009Fest tross teknisk svikt

Svein Berge (til venstre) og torbjørn Brundtland entret scenen i fiffige forkledninger. Foto: Anders Arntsen
Svein Berge (til venstre) og torbjørn Brundtland entret scenen i fiffige forkledninger. Foto: Anders Arntsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pMaskineriet rundt en Röyksopp-konsert har vokst seg svært. Men på Øyafestivalen led konserten av teknisk svikt..</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjorde sitt for at Röyksopp-konserten hevet seg over teknikksvikten. Foto: Anders ArntsenGjorde sitt for at Röyksopp-konserten hevet seg over teknikksvikten. Foto: Anders Arntsen

OSLO (ABC Nyheter): Torbjørn Brundtland og Svein Berge har etter tre album vokst seg store nok til å fylle hovedscenen på Øyafestivalen. De ankom podiet med en scenerigg som kunne ta pusten fra alle og enhver dyvåt festivalgjenger. Men som ved magi, stanset regnet omtrent i det Röyksopp gikk på.

Ikke ideelle forhold

Med ideelle omgivelser kunne Øyafestivalens siste hovedkonsert vært en gedigen triumf, både for arrangør og for den norske elektronikaduoen. Men når de vokale innslagene nærmest drukner i et grøtete lydbilde, detter det hele litt fra hverandre.

Med seg på scenen hadde Röyksopp blant annet en fiolinist, en bassist og to av sine kvinnelige vokalister som har markert seg på duoens plater.

Anneli Drecker sang på Röyksopp-låter som hun har bidratt på i platesammenheng, og var samtidig stand-in for en av Øyafestivalens øvrige artister, Karin Dreijer Andersson, som leverte et forrykende lasershow med sitt Fever Ray på torsdag.

Men den svenske elektrodronningen hadde sannsynligvis forlatt området, og i stedet stilte hennes landssøster Robyn opp i årets hitsingel «The Girl And the Robot» fra albumet «Junior».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Teknikksvikt

Men som nevnt, teknikken spilte ikke på lag verken med Robyn eller Röyksopp, og det var knapt mulig å høre vokalen hennes, spesielt innledningsvis.

Til tross for sviktende teknikk, gjorde herrene Brundtland og Berge sitt beste for å lage fest før portene rundt Middelalderparken ble stengt for siste gang i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Duoen klarte til tross for problemene å engasjere de rundt 8 000 tilhørere ved å gi dem et bredt utvalg av sine mer eller mindre kjente elektroniske låter. Det var altså ikke deres skyld at showet bare fungerte til en viss grad.

Konsertversjonen av «Eple» satt imidlertid godt, muligens fordi det er et spor uten vokal, mens forholdene ble litt bedret da Anneli Drecker inntok podiet for å overta Karin Dreijer Anderssons rolle, iført uglemaske for å synge «What Else Is There?» fra «The Understanding»-albumet.

At platevokalist Erlend Øye fra Kings Of Convenience og The Whites Boy Alive ikke var til stede, led blant annet slageren «Remind Me» noe av. Torbjørn Brundtlands forvrengte vocoder-sang ble aldri mer enn en tafatt erstatning for originalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Festlig tross alt

Videre dro ensemblet på scenen det hele i land igjen under en svært energisk versjon av «Poor Leno», hvor både Drecker og Robyn glitret med sitt nærvær. Og lyden var også langt bedre enn tidligere i settet.

Alt i alt står Röyksopp-konserten tilbake som et festlig punktum for årets Øyafestival, og de mange tusen menneskene til stede fikk valuta for inngangspengene. Bare synd at lyd og teknikk ødela for det ellers godt regisserte showet.