Full forvirring om Arctic Sea
<pRederiet som eier det savnede skipet Arctic Sea, skal ha mottatt et krav om løsepenger. Det har kommet motstridende opplysninger om hvor skipet befinner seg.</p
Finsk kriminalpoliti forteller at det er god grunn til å tro at skipet er blitt kapret, men vil ikke opplyse om hvor stor løsesummen er, eller når kravet ble framført.
Kriminalinspektør Markku Ranta-aho understreker at politiet ikke kan slå fast at skipet virkelig er kapret, men at det ut ifra hendelsesforløpet virker slik. Hvem som har fremsatt pengekravet, vet politiet ikke.
– Det er et mysterium, innrømmer Ranta-aho.
Financial Times’ tyske utgave melder på sin side at kravet skal være på 1,5 millioner dollar, omkring 9,1 millioner kroner. Besetningen om bord er i livsfare om ikke løsepengene blir betalt, melder den finske kringkasteren Yles.
Eierrederiet Solchart Management hevder likevel at det ikke har mottatt noe krav om løsepenger.
– Jeg har bare hørt medienes rapporter om et krav, sier administrerende direktør Viktor Matvejev i Solchart Management.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet Malta-registrerte skipet forsvant sporløst etter å ha passert Den engelske kanal den 28. juli. Det var da på vei fra Finland til Algerie med tømmer.
Fredag ble det meldt at Arctic Sea var observert utenfor Kapp Verde, men den russiske ambassadøren på øygruppen sa senere at dette ikke var riktig.
Signaler fra Frankrike
Også eieren Solchart Management sa lørdag at opplysningene viste seg å ikke stemme.
– Jeg har hørt mange nye spekulasjoner, men uheldigvis var det ikke hold i noen av dem. Men denne gangen hadde jeg troen på at vi endelig hadde informasjon som var riktig, sier Matvejev.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLørdag opplyste det velrenommerte russisk sjøfartsnettstedet Sovfratsjt at Arctic Sea hadde sendt signaler fra Biscayabukta. Signalet forsvant imidlertid etter rundt en time, og nettstedet understreker at sporingssystemet som har avgitt signaler kanskje ikke lenger er om bord i skipet.
Artikkelen fortsetter under annonsenSporingssystemet AIS blir imidlertid ikke regnet som vanntett og kan for eksempel fjernes fra skipet det er installert i.
Skylder på russiske skip
Den franske marinen avviser på sin side at Arctic Sea befinner seg utenfor kysten av Frankrike og hevder at signalene Sovfratsjt sikter til, stammer fra russiske krigsskip.
Arctic Sea var på vei fra Finland til Algerie da det forsvant. Skipet har russisk mannskap, og etter forsvinningen har flere russiske marinefartøyer deltatt i et omfattende søk i Atlanteren.
Russland samarbeider med NATO i saken, melder alliansen. Også finske, svenske og maltesiske myndigheter samarbeider i etterforskningen av hva som kan ha skjedd med Arctic Sea, opplyser finsk politi. (©NTB)