Meny

Vil ikke ha ukvalifiserte foreldre som trenere

BØR HA EN VISS PEILING: Egil Olsen og Ola By Rise mener ukvalifiserte foreldre ikke burde trene barn. (Foto: Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skal norsk fotball nærme seg verdenstoppen, bør utdannede trenere ta over treneransvaret der foreldre i dag styrer barnas lag, mener landslagssjef Egil Olsen (67).

Fotballprofessoren slår fast at det på langt nær er det beste for norsk fotballs utvikling at kunnskapsløse foreldre trener og styrer aldersbestemte lag med spillere ned mot tiårsalderen. Skal alle barn utvikle best mulige ferdigheter på fotballbanen, må treneren vite hvordan det skal gjøres.

– Det fins sikkert dyktige foreldre også, men da kan vi ende opp med mye rart. Man behøver ikke kompetanse og ferdigheter opp mot det eliteserietrenere har for å trene aldersbestemte lag, men noe pedagogisk utdannelse og en viss andel kunnskap om fotballferdigheter bør man ha, sier Egil Olsen til NTB.

Ifølge «Drillo» har Norges Fotballforbund (NFF) vært opptatt av denne diskusjonen over lengre tid, og eventuelle trekk for å utfordre dagens trenerutfordringer i aldersbestemte lag må starte sentralt.

Resultatorientert

Assistenttrener Ola By Rise (48) støtter Olsen fullt ut.

– Hva er problemet med uutdannede foreldre som trenere?

– For det første har de lett for å bli ekstremt resultatorientert; plasserer de beste i angrep for å score og forsvar for å tette igjen og lar dem spille sammen uten at dem rundt blir særlig involvert.

– For det andre er det for liten kunnskap om å lære bort fotballferdigheter. At barna skal stå i kø for å spille vegg med treneren og skyte på mål, hører fortiden til. For å opprettholde interessen for spillet, må riktige aktiviteter tas i bruk, mener By Rise.

– Opplever man ikke å bli sett og hjulpet, kan det frata mange entusiasmen for det de driver med.

Rettferdig system

Han mener alle barn som spiller fotball bør få lik spilletid på banen. Og helst bør man gjøre som i volleyball, der samtlige spillere rullerer i et system for å spille på samtlige plasser på banen.

– Det handler om å finne et system der alle barn og unge får tilbud om å utvikle seg individuelt fra der de befinner seg ferdighetsmessig – samtidig som man skal integrere alle sosialt og bevare alle spillerne i en gruppe.

– Har man et barn som har interesse for å spille fiolin, er det mer naturlig å få assistanse av en kvalifisert fiolinlærer enn av en far som spilte slagverk i skolekorpset i sin tid, beskriver Ola By Rise. (©NTB)

Hva mener du om Drillo og By Rise sine utsagn? Si din mening i kommentarfeltet!

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus