Belag deg på turbulente flyreiser

TURBULENT UTSIKT: Tordenvær over Oslo. I fremtiden vil det trolig oppstå stadig flere uværskyer i luftrommet over Europa, noe som igjen medfører i økende ubehageligheter ved flyreiser. FOTO: Tore Meek/Scanpix
TURBULENT UTSIKT: Tordenvær over Oslo. I fremtiden vil det trolig oppstå stadig flere uværskyer i luftrommet over Europa, noe som igjen medfører i økende ubehageligheter ved flyreiser. FOTO: Tore Meek/Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDen globale oppvarmingen medfører flere tordenskyer som skaper turbulens under flygninger.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med mindre du er tilhenger av turbulens under flyreiser, må du belage deg på flere ubehageligheter ved flyreiser i tiden fremover.

Varmere luft innebærer flere turbulente tordenskyer, spesielt i luftområdet i Skandinavia. Det røper Danmarks meteorologiske Institut (DMI) til politiken.dk.

Global oppvarming

- I og med at det skjer en global oppvarming, øker risikoen for ustabil luft hvor det er varmt over bakken og kaldt i luftrommet over, sier forskningsleder Jens Hesselbjerg.

Årsaken er først og fremst at det sannsynligvis blir langt flere «cumulonimbus»-skyer, altså skyer som står for ca 80 prosent av alle tordenvær. Disse skyene kan bli svært høye og tette, og medføre lyn, tordenvær og store nedbørsmengder.

- I fremtiden vil det oppstå stadig flere cumulonimbus, spesielt om sommeren, og da denne årstiden blir forlenget. De kommer til å opptre lengre mot nord enn det vi er vant til, sier Hesselbjerg

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Air France-ulykken

Marsjhøyden for de fleste passasjerflygningene ligger vanligvis rundt 10.000 meter over bakken. En cumulonimbus-sky kan være flere kilometer bred og toppen kan i ekstreme tilfeller nå over 20.000 meter over bakken.

- I fremtiden vil stadig flere culumonimbus-skyer opptre i flygehøyde, men disse er også merkbart ved start og landing, sier forskningslederen, som tror at Air France-flyet som styrtet i havet utenfor Brasil i juni, kan ha blitt påvirket av det ekstreme værforholdet over Atlanterhavet på daværende tidspunkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: - Autopiloten fungerte ikke

- Forholdsvis ufarlige

Simon Simonsen, basesjef for SAS ved København lufthavn, sier at de ikke har merket økning av nevnte uværsskyer. Simonsen, som selv er kaptein om bord på et Airbus 320-fly, sier i midlertid at culumonimbus-skyer kan oppleves som svært ubehagelig for passasjerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De skaper masse turbulens og kan generere i lyn, men de er forholdsvis ufarlige. Men blir et fly rammet av lynnedslag, skal det inspiseres straks etter landing, sier basesjefen.

Turbulens er først og fremst farlig hvis man ikke har på seg sikkerhetsbelte. Passasjerer som blir kastet ut av setet kan påføre seg store skader ved å bli kastet rundt i flykabinen.

Farlig under landing

Like over bakken kan tordenvær og nedbør fra culumonimbus-skyer være farlig for fly, spesielt ved landing. Nedadgående luftstrømmer kan presse flyet kraftigere ned enn det motoren og flygeegenskapene til pilotene kan stå imot. I verste fall kan et fly bli slått ned mot bakken.

Hvis det ligger kraftige tordenskyer over en lufthavn, vil piloter avvente landingen til de verste vindkastene har avtatt, eller så vil de forsøke å lande ved en alternativ flyplass.