Vi kjører mer kollektivt

Trikken er den store vinneren i 2008. Nesten 10 prosent flere brukte i fjor trikken enn i 2007. Foto: SCANPIX
Trikken er den store vinneren i 2008. Nesten 10 prosent flere brukte i fjor trikken enn i 2007. Foto: SCANPIX

<p19 millioner flere passasjerer på ett år. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta

Kollektivtransport omfatter i denne sammenheng all rutegående transport med buss, på skinner og med passasjerbåter. Fly, drosje, bilferger og Hurtigruta er ikke med.

Både buss- og båtsektoren har vært preget av store struktur-, kontraktsmessige og teknologiske endringer de siste årene. Anbudsutsetting, bruttokontrakter og elektronisk billettering har bidratt til større usikkerhet om endringene i tilbud og etterspørsel av kollektivtransport.

Kilde: Statistisk sentralbyrå

Det var over 19 millioner flere passasjerer på kollektive transportmidler i 2008 enn i 2007. Økningen var særlig sterk for kollektivtransport på skinner med en oppgang på nesten 8 prosent, men også buss leverer solide tall med en økning på nesten 2,5 prosent.

Det skriver Statistisk sentralbyrå.

Opp 4,3 prosent

Totalt styrket de totale påstigningstallene fra 2007 til 2008 seg med 4,3 prosent. Samlet ble det innløst 473 millioner billetter til kollektivtransport i 2008.

Trikken, t-banen og Flytoget var de store vinnerne. Her var trafikkveksten på 9,5 prosent.

- Den økte bruken av kollektive transportmidler kom på tross av en nesten uendret ruteproduksjon, målt både i setekilometer og utkjørt distanse. Det er litt paradoksalt at eneste målte produksjonsendring var at utkjørte båtkilometer økte med 5,9 prosent, ettersom passasjertallet her var uendret, mener SSB.

Offentlig satsing

Gjennomsnittlig reiselengde økte til 27 kilometer, fra 25 kilometer i 2007.

Offentlige kjøp av annen kollektivtransport enn jernbane, økte med nesten 22 prosent fra 2007 til 2008. Offentlig kjøp av busstransport i byområdene økte samtidig med over 25 prosent til vel 1,6 milliarder.

Personvernpolicy