Bøtelagt for dårlig kundeservice

Det straffer seg å la kundene vente. Det har kraftleverandøren EDF fått merke. (Illustrasjonsfoto: Scanpix)
Det straffer seg å la kundene vente. Det har kraftleverandøren EDF fått merke. (Illustrasjonsfoto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pBritisk kraftleverandør fikk 2 millioner pund i bot etter å ha sviktet sine kunder. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I flere enn 100 tilfeller har selskapet EDF Energy Network ikke utført tilkoblingen raskt nok. Det har både rammet private husholdninger og bedriftskunder.

Dette har nå ført til at vakthunden Ofgem (Office of Gas and Electricity Markets) har pålagt EDF en bot på 2 millioner pund, eller 20,7 millioner norske kroner. Dette melder Sky News.

EDF distribuerer strømtilførsel for rundt åtte millioner kunder i London og Øst-England og regelverket til Ofgem sier at det ikke skal gå mer enn tre måneder før nye kunder er tilkoblet et energinett.

- Kunder skal ikke behøve å akseptere dårlig service i noen deler av energimarkedet. EDF Energy Networks forsyner visse tilkoblinger monopolt i regionen og kundene bør få hva de har betalt for. Vi registrerer at EDF nå har foretatt grep for å forbedre sin tilkoblingsservice, men dette er noen som skulle blitt gjort for en stund siden, melder Sarah Harrison i Ofgem.

EDF kunne også ha risikert en enda større bot hadde det ikke vært for kompensasjonen til 450.000 pund (4,6 millioner kroner) som selskapet har betalt til kunder som er rammet.

EDF er en av de seks største leverandørene av gass og elektrisitet i Storbritannia.