Bellona: – Rederiet må straffes

Cruiseskipet "Spirit of Adventure" slapp søndag ut olje i Geirangerfjorden. Skipet ble liggende til anker øst for Homlong med lenser rundt deler av skipet. Foto: Staale Wattø, Sunnmørsposten / SCANPIX
Cruiseskipet "Spirit of Adventure" slapp søndag ut olje i Geirangerfjorden. Skipet ble liggende til anker øst for Homlong med lenser rundt deler av skipet. Foto: Staale Wattø, Sunnmørsposten / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pVil følge nøye med i etterforskningen av oljeutslipp i Geirangerfjorden. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bellona vil følge nøye med i etterforskningen av oljeutslippet i Geirangerfjorden. – Vi vil være sikre på at rederiet blir straffet, sier skipper Sigurd Enge på miljøorganisasjonens skip Kallinika.

LES OGSÅ: - Vi har kontroll over oljesølet

Oljelekkasjen fra turistskipet Spirit of Adventure er det andre utslippet i Geirangerfjorden på ti dager.

Forrige gang lekket det ut diesel som la seg som en film på vannet. Den fordampet etter hvert og gjorde ikke større skade, men det er ikke skipets fortjeneste, sier Enge.

– Poenget er at skipet ikke meldte fra om utslippet. Så nå er Kystverket og Sjøfartsdirektoratet i ferd med å analysere prøver for å finne synderen.

– Skulle ikke skje

Søndagens utslipp ble det raskt meldt fra om. Ifølge havnesjefen i Stranda kan lekkasjen skyldes at en tank ble for full og at overflødig drivstoff lekket ut i sjøen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I så fall er det antakelig en person som har skrudd på feil kran, og menneskelig svikt vil alltid kunne skje. Men det fins tekniske løsninger som forhindrer slike konsekvenser. Man kan ha en buffertank som overtar når en tank renner full, sier Enge.

Kontroll

I tillegg til å følge opp dagens utslipp, vil Bellona se på om ikke Sjøfartsdirektoratet må intensivere kontrollen med cruisefarten i Norge, som besøker nettopp sårbare områder av landet.

Beredskapen i Geirangerfjorden, som har mellom 150 og 170 anløp av turistskip hvert år, er ikke spesielt bedre enn andre steder langs kysten.

– Så det kan hende man burde vurdere en bedre beredskap, selv om Geirangerfjorden i og for seg ikke er spesielt utsatt, mener han.

Han viser til at Norge har et spesielt ansvar for å bevare miljøet i Geirangerfjorden fordi fjorden står på UNESCOs verdensarvliste. (©NTB)