– Forbrukervernet utfordres av Facebook

– Dagens teknologier blander personlig kommunikasjon med massekommunikasjo, mener Sintef. Foto: SCANPIX
– Dagens teknologier blander personlig kommunikasjon med massekommunikasjo, mener Sintef. Foto: SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDet koster ikke penger å opprette profil ved en rekke nettsamfunn. Men har du tenkt over at de tar personopplysningene dine som betaling i stedet?</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Økt omsetning av personopplysninger gjør at kommersielle aktører kan målrette og skreddersy markedsføringen på et helt annet nivå enn tidligere. Personopplysninger er et attraktivt byttemiddel mot økonomiske eller praktiske fordeler, sier rådgiver Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet.

1,5 millioner nordmenn er nå registrerte brukere av Facebook. Samtidig foregår en stadig økende innsamling og sammenkobling av informasjon som brukerne gir fra seg.

– Vi vet at vi blir kartlagt og at profilene brukes til markedsføring og videresalg. Dette utfordrer personvernet og uønsket bruk av personopplysninger til kommersiell utnyttelse, fortsetter Graasvold.

Nå har Forbrukerrådet engasjert SINTEF til å utrede hvordan forbrukernes stilling blir påvirket av en rekke nettsteder hvor personopplysninger oppgis.

– Dagens teknologier blander personlig kommunikasjon med massekommunikasjon. Dette er med på å viske ut skillet mellom det offentlige og private på nettet, sier Petter Bae Brandtzæg i SINTEF. Han skal lede utredningsarbeidet sammen med kollega Maika Lüders. (©NTB)