Ordkrig om jemenittisk ulykkesfly

Familier og venner av passasjerene på Airbus 310-flyet som gikk ned utenfor Komorene tirsdag, ankommer et krisesenter ved Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Foto: REUTERS / Gonzalo Fuentes / SCANPIX
Familier og venner av passasjerene på Airbus 310-flyet som gikk ned utenfor Komorene tirsdag, ankommer et krisesenter ved Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Foto: REUTERS / Gonzalo Fuentes / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

EU og flyselskapet Yemenia har allerede havnet i krangel om vedlikeholdet av flyet som styrtet utenfor Komorene med 153 mennesker om bord.

Airbus 310-flyet fra det jemenittiske flyselskapet Yemenia styrtet om lag tre kilometer fra kysten av øygruppen Komorene i Indiahavet tirsdag morgen.

Flyet hadde 142 passasjerer og et mannskap på elleve om bord.

Redningsmannskaper har så langt funnet en overlevende etter ulykken, nemlig en 14 år gammel jente.

Til nå er det oppdaget fem omkomne, og to av disse er hentet opp av vannet.

– Feil på flyet

Det var dårlig vær og røff sjø da flyet forsvant fra flyplassens radar like før beregnet landing. Frankrikes transportminister, Dominique Bussereau, oppga først været som en sannsynlig årsak til ulykken.

– Opplysningene er noe vage, men det blir sagt at flyet gikk inn for landing, men avbrøt. Da det forsøkte å lande på nytt, gikk det galt, sier Bussereau.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sa først at det var lite som tydet på at feil på flyet var årsaken til ulykken, men senere på dagen forandret han oppfatning.

– Flyet ble undersøkt av franske luftfartsmyndigheter i 2007, og det ble påpekt en rekke feil. Flyet har ikke vært i Frankrike siden den gang, understreker Bussereau.

Ønsker svarteliste

Bussereau legger til at Yemenia ikke står oppført på EUs svarteliste, men at selskapet var underlagt nærmere undersøkelser.

EUs transportkommissær Antonio Tajani tok i den forbindelse til orde for å opprette en internasjonal svarteliste for flyselskaper med dårlige sikkerhetsrutiner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er overbevist om at vi trenger en slik liste. Det er nødvendig om vi skal forbedre flysikkerheten, og systemet fungerer bra i Europa, sier Tajani.

Europeiskproduserte Airbus-fly har vært innblandet i en rekke ulykker og farlige episoder de siste månedene. 228 personer mistet livet da et Airbus-fly styrtet på vei fra Brasil til Frankrike 1. juni

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nestleder av luftfartsmyndighetene i Jemen, Muhammed Abdul-Rahman Abdul-Qader. Foto: ReutersNestleder av luftfartsmyndighetene i Jemen, Muhammed Abdul-Rahman Abdul-Qader. Foto: Reuters

– Ble undersøkt

En EU-kilde legger til at flyselskapets sikkerhetsrutiner ble gransket i 2007.

– Rapporteringen var ufullstendig og oppfølgingen like så. Det ga oss grunn til bekymring, sier kilden.

Han legger imidlertid til at de 24 inspeksjonene som ble foretatt i EU-land viste klare tegn til forbedring fra Yemenias side.

Det jemenittiske flyselskapet holder på sin side fast ved at det ikke var noe galt med flyet før ulykken.

– Flyet gjennomgikk en omfattende undersøkelse med eksperter fra Airbus til stede i mai. Undersøkelsen var i tråd med internasjonale standarder, sier Jemens transportminister Khaled Ibrahim al-Wazeer.

Startet i Paris

En talskvinne for flyplassen i Paris sier at Yemenia-flyet tok av mandag med passasjerer som skulle til Komorene med flybytte i Jemens hovedstad Sana. Yemenias faste rute flere ganger i uka via Sana er den raskeste veien fra Europa til Komorene.

Komorene består av tre små vulkanske øyer som ligger midtveis mellom Mosambik på det afrikanske fastlandet og Madagaskar. (©NTB)