Kjenner ikke ulykkesbilens fart

<div style="border-style: initial; border-color: initial; outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-weight: inherit; font-style: inherit; font-size: 10px; font-family: inherit; vertical-align: baseline; border-width: 0px; padding: 0px; margin: 0px"><span style="font-size: 10px" class="Apple-style-span">Politiet eskorterer ut tre likbiler med omkomne fra Eiksundtunnelen natt til mandag. Fem personer omkom i ulykken i den over 7 kilometer lange og på det meste 287 meter dype, undersjøiske tunnelen søndag kveld. Fire av de omkomne var fra den lille kommunen Ørsta. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / SCANPIX.</span></div>
Politiet eskorterer ut tre likbiler med omkomne fra Eiksundtunnelen natt til mandag. Fem personer omkom i ulykken i den over 7 kilometer lange og på det meste 287 meter dype, undersjøiske tunnelen søndag kveld. Fire av de omkomne var fra den lille kommunen Ørsta. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / SCANPIX.

<pStatens vegvesen har ingen fartsmåling av Mercedesen med fire unge menn som omkom i Eiksundtunnelen søndag kveld.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne bilen var på vei fra Ulstein i retning Ørsta. Vegvesenets automatiske punktmåling er plassert helt i bunnen av tunnelen. Så langt kom Mercedesen aldri.

– Opplysningen om en fart på 150 til 200 kilometer i timen er derfor ikke registrert i våre automatiske målinger, men må eventuelt bygge på bremselengde eller et annet grunnlag som jeg ikke kjenner, sier senioringeniør Ruth Myklebust i Statens vegvesen Region Midt til NTB. Hun har ansvaret for automatisk trafikkontroll (ATK).

81 km/t i snitt

Myklebust opplyser at det fra klokken 21 til klokken 22 søndag passerte 41 biler i bunnen av Eiksundtunnelen. Disse hadde en gjennomsnittsfart på 81 km/t. Ulykken ble meldt klokken 21.12. Noen få biler kjørte inn i tunnelen etter at ulykken skjedde.

Myklebust ønsker ikke å opplyse konkret om farten på den andre bilen som var involvert i ulykken, en Volkswagen Caravelle på vei fra Ørsta mot Ulstein med en far på 52 år bak rattet.

Fra annet informert hold får NTB opplyst at hans antatte fart, målt i bunnen av tunnelen like før ulykken skjedde, var 83 kilometer i timen.

Vegvesenets punktmåling registrerer tidspunkt for passering, fart, vekt og lengde på alle biler. Bilnummer blir ikke registrert.

Høye hastigheter

– Det jeg kan si, er at det rundt ulykkestidspunktet ikke var registrert noen ekstremt høye hastigheter i tunnelen, sier Myklebust.

Hun vil ikke avvise at den ene bilen kan ha hatt høy fart, men viser til det arbeidet Havarikommisjonen sammen med politiet skal gjøre for å finne ulykkesårsaken.

I juni i år har punktmålingen nede i Eiksundtunnelen registrert enkelthastigheter opp til 155 km/t nede i tunnelen. Om dette er et utrykningskjøretøy eller et vanlig kjøretøy vet Vegvesenet ikke.

– Vi har lagt forholdene til rette for montering av fotoboks inne i tunnelen, men det er politimesteren som avgjør hvor fotobokser skal plasseres, sier Myklebust.

I Eiksundtunnelen har farten over tid vist et gjennomsnitt på 84 km/t, og dette er blitt vurdert til å være for lavt, selv om farten er betydelig høyere kvelder, helger og om natten.

Ulykken søndag kan føre til at det nå blir montert fotoboks i tunnelen. (©NTB)


Oppdatert med en ny versjon. Statens veivesen presiserer nå at de ikke har noen fartsmålinger som viser at ulykkesbilen skal ha hatt høy fart. ABC Nyheter beklager at den forrige saken gav det inntrykket.

Personvernpolicy