Dramatisk økning av unge trafikkdrepte

DØDE:  Camilla Kristine Skullerud (18), Martine Elise Skullerud (16) og Ole-Thomas Feet  (20) ble en del av statistikken da de omkom i den grusomme trafikkulykken på Bygdøy i mai i fjor. (Foto: Scanpix)
DØDE: Camilla Kristine Skullerud (18), Martine Elise Skullerud (16) og Ole-Thomas Feet (20) ble en del av statistikken da de omkom i den grusomme trafikkulykken på Bygdøy i mai i fjor. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<p74 prosent flere ungdommer døde i trafikken i 2008 enn året før. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Det viser ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå. Hele 61 ungdommer i alderen 18-24 år mistet livet i trafikkulykker i 2008, 49 av disse var gutter.

- Unge gutter medfører en høy risiko i trafikken, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg trafikk til ABC Nyheter.

Hver fjerde som døde i trafikken i Norge i fjor var ungdom. 38 av de 61 døde ungdommene var bilførere, mens 10 personer var passasjerer.

- Dette viser at det er nødvendig med systematisk fokus på trafikkopplæring og holdninger i ungdomsskolen og på videregående. Det er mange ungdomstiltak som vi konkurrerer mot, men trafikk er viktig. Det er så mange som mister livet hvert år i meningsløse ulykker, sier Øyen.

Flere døde, færre skadde

Og ifølge statistikken er det også mennene som er mest utsatt ettersom alderen stiger. Av alle de 255 som omkom i trafikkulykker i 2008, var 195 menn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Øyen i Trygg trafikk minner om at menn i voksen alder ikke er overrepresentert i trafikken.

Fordelingen blant de drepte i 2008 er slik: 123 bilførere, 46 passasjerer, 32 motorsyklister, 31 fotgjengere, 10 syklister, 8 andre trafikanter og 5 mopedister,

Og mens det døde 22 flere på norske veier i 2008 i forhold til året før, gikk tallet på antall skadde ned. 12.082 ble skadd i 2007, mot 10.868 i fjor.

Juni = verst

Selv om vi lever i et land der vinterveiene kan skape mange ulykkessituasjoner, er det ikke disse månedene hvor flest blir skadd/drept. Den farligste måneden på veien er nemlig juni.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er mye kjøring i juni og det er mye uoppmerksomhet som fort får konsekvenser. I tillegg har vi MC-ulykkene som utgjør en stor del av ulykkene i sommermånedene, forklarer Øyen.

Møre og Romsdal var fylket med størst økning i trafikkdødsfall i fjor. Mens fem mennesker mistet livet i fylket i 2007, var tallet 24 året etter. Møre og Romsdal er dermed også fylket hvor flest ble drept i trafikken.

Og det er utforkjøringer som skaper de mest alvorlige situasjonene. 38 prosent av dødsulykkene i 2008 var av denne sorten, mens møteulykkene utgjorde 15 prosent.


Hva mener du er det beste tiltaket mot trafikkulykker?