- Antioksidanttilskudd hemmer treningseffekten

DÅRLIGERE EFFEKT: I en norsk studie virket antioksidanttilskudd hemmende når det kom til effekt av seks uker med hardtrening. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
DÅRLIGERE EFFEKT: I en norsk studie virket antioksidanttilskudd hemmende når det kom til effekt av seks uker med hardtrening. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

<pUtøvere som tar kosttilskudd med store mengder antioksidanter, kan få dårligere effekt av trening, viser norsk studie. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mer om antioksidanter

Frie oksygenradikaler er stoffer som kroppen produserer når den forbrenner oksygen. Røyking, forurensning og stress er faktorer som kan øke kroppens produksjon av frie radikaler.

Kroppen klarer seg fint med et visst nivå av disse stoffene, men blir de for mye av dem kan de skade cellene våre.

De kan blant annet skade arvestoffet vårt, DNA, slik at det dannes mutasjoner som, hvis de blir mange nok, kan gi kreftceller.

Antioksidanter beskytter mot disse frie radikalene.

Eksempel på antioksidanter er C-vitamin, E-vitamin, betakaroten og selen, som er stoffer man kan få gjennom et variert kosthold.

Frukt, grønnsaker og andre vegetabilske matvarer inneholder flere tusen ulike typer antioksidanter (polyfenoler, flavonoider, karotenoider, sulfider, lignaner etc.). Kaffe og te er viktige antioksidantkilder i det norske kostholdet.

Kilder: Forskning.no og Helsedirektoratet

(ABC Nyheter): De senere årene har det dukket opp mange antioksidanttilskudd på markedet.

Flere slike produkter er rettet mot idrettsutøvere og folk som trener – med budskapet om at tilskuddet skal forbedre treningseffekten.

Nå viser norsk forskning at dette ikke nødvendigvis stemmer. I en fersk studie var det de som ikke tok tilskuddet, men heller fikk placebopiller, som fikk best uttelling av treningen.

Ole Sveen ved Høgskolen i Østfold har forsket på antioksidanttilskudd og treningseffetkt. (Foto: Hifo.no)Ole Sveen ved Høgskolen i Østfold har forsket på antioksidanttilskudd og treningseffetkt. (Foto: Hifo.no)

- Det vi har funnet ut er at på et visst formnivå, som våre forsøkspersoner var på, så har treningseffekten blitt hemmet ved å ta antioksidanttilskudd, sier en av forskerne bak studien, Ole Sveen, til ABC Nyheter.

Målte oksygenopptak

Når man trener seg opp over en periode er det vanlig at man forbedrer VO2 max, som er et mål på hvor god fysisk form man er i. Verdien viser den maksimale mengden oksygen kroppen klarer å ta opp og bruke under intens trening, skriver Forskning.no.

Sammen med kollega Arne Skaug fra Høgskolen i Østfold og Truls Raastad fra Norges Idrettshøgskole, legger Sveen nå frem en studie som viser at idrettsutøvere som tok et antioksidanttilskudd hadde uendrede VO2 max-verdier etter seks uker med hardtrening, mens kontrollgruppa som fikk placebopiller derimot ble i bedre form.

Ideen til studien kom for noen år siden da forskerne testet formen til en gruppe toppfotballspillere, forteller Ole Sveen:

- Vi forventet økt treningseffekt hos spillere som hadde tatt antioksidanttilskudd, men så ikke den, sier han til ABC Nyheter.

De fant så en studie der den spanske forskeren Mari-Carmen Gomez-Cabrera hadde testet effekten av antioksidanter, særlig C-vitamin og E-vitamin, på rotter og kommet frem til at tilskuddet svekket treningseffekten.

- Cabrera har senere testet ut dette på 16 mennesker, men vår studie har flere deltagere – det var opprinnelig 54 deltagere, og 37 av disse fullførte, forteller Sveen.

Godt trente deltagere

Halvparten av deltagerne fikk antioksidanttilskuddet Lifepak fra produsent Pharmanex, mens den andre halvparten fikk narrepiller.

Deltagerne var fotballspillere fra 2. divisjon og tilsvarende godt trente utøvere som driver med flere typer idrett, og alle gikk igjennom seks uker med hard utholdenhetstrening.

Deltagerne i Lifepak-gruppa fikk den dosen som produsenten anbefalte, som bestod av åtte tabletter daglig. De inneholdt 840 milligram vitamin C og en rekke andre antioksidanter.

Sveen forteller at Lifepak ble valgt fordi det hadde mye vitamin C og E, i likhet med tilskuddet Gomez-Cabrera hadde brukt i sine studier.

Alle deltagerne måtte skrive dagbøker hvor de oppga alt som var utenom normalen, og forskerne holdt øye med utøvernes spisevaner, drikkevaner, sykdommer og dagsform.

For å kunne si noe om effekten av antioksidantene, undersøkte Sveen og kollegene både hvordan det harde treningsprogrammet påvirket deltagernes VO2 max og nivået av antioksidanter i huden.

Sistnevnte ble målt ved hjelp av en skanner som Pharmanex står bak, som måler nivået av carotenoider i huden, og som ifølge Sveen gir en pekepinn på antioksidantnivået i kroppen.

Det var kun gruppa som hadde tatt Lifepak-tilskuddet som fikk endret utslag i denne målingen.

Når det kom til VO2 max så forskerne, som forventet, effekten av treningen i gruppa som hadde fått placebo.

Men for antioksidantgruppa var det ingen økning i utholdenheten etter seks uker med hardtrening.

- Resultatene bør kvalitetssikres ved at man følger opp med en studie der man tar muskelbiopsier, altså prøver tatt rett ut av muskelen, for å se på økning av antioksidanter i kroppen.

- Men når det gjelder treningseffekten er vi ikke i tvil – antioksidanttilskuddet hemmet effekten av treningen, sier Sveen til ABC Nyheter.

Forskerne er imidlertid ikke sikre på hvorfor tilskuddene har denne virkningen, eller om en slik effekt gjelder for alle antioksidanter.

Annerledes ved ekstrem trening

Når det er snakk om ekstrem trening, gjelder antageligvis andre regler, ifølge Truls Raastad fra Norges Idrettshøgskole.

- Det er ikke nødvendigvis så dumt å anbefale antioksidanttilskudd for Tour de France-syklister på en hard etappe, sier han til forskning.no.

Han forklarer at ved ekstremt hard trening klarer ikke cellene å ta seg av alle de skadelige oksygenforbindelsene lenger, og cellene kan ta skade.

- Slik trening forbedrer ikke formen, men bryter den heller ned. I slike tilfeller kan muligens antioksidanttilskudd hindre skader, sier han til forskningsnettstedet.

Personvernpolicy