Branntilsyn i forrige uke ­­− tunnelbrann i går

NEDE I TUNNELEN: Dette bildet er tatt nede i Eiksundtunnelen i november 2005. Det klargjøres for sprenging i verdens dypeste veitunnel. Foto: Kjell Herskedal / SCANPIX.
NEDE I TUNNELEN: Dette bildet er tatt nede i Eiksundtunnelen i november 2005. Det klargjøres for sprenging i verdens dypeste veitunnel. Foto: Kjell Herskedal / SCANPIX.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pTirsdag i forrige uke så brannvesenet og vegvesenet til at alt var som det skulle i Eiksundtunnelen. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): − Det er en forferdelig ulykke som har skjedd, og det er også spesielt at den skjer rett etter at vi har gjennomgått hele tunnelen slik vi gjorde forrige tirsdag, sier distriktssjef i Statens vegvesen på Sunnmøre, Ragnhild Vestre, til ABC Nyheter.

Tirsdag 23. juni besøkte nemlig brannvesenet i både Ulstein, Ørsta og Volda kommune Eiksundtunnelen.

Politiet eskorterer ut tre likbiler med omkomne fra Eiksundtunnelen natt til mandag. (Foto: Scanpix)Politiet eskorterer ut tre likbiler med omkomne fra Eiksundtunnelen natt til mandag. (Foto: Scanpix)

Sammen med representanter fra Statens vegvesen skulle de inspisere «brannobjektet» for å sjekke at alt fungerte som det skulle.

Tunnelbrann − men ikke på tunnelen

En knapp uke senere er fem bekreftet omkommet i en brannulykke på det dypeste punktet i tunnelen som er verdens dypeste, med sine 287 meter under havoverflaten.

Det blir opplyst at den ene bilen er totalt utbrent, og Vestre kan fortelle at det kun var bilene som brant i ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For man fant nemlig ingen avvik da brannvesenet hadde sin inspeksjon.

− Tunnelen er brannsikret og er topp moderne. Den er i teknisk god stand, og det ble ikke oppdaget noen avvik i inspeksjonen. Alt var som det skulle, sier Vestre.

Les også: - Det er en trist dag

Brann i bilene

Om det ikke hadde vært tilfelle, kunne omfanget av tunnelbrannen i går kveld ha vært enda mer dramatisk.

For politiet opplyser om at det var flere øyenvitner til ulykken, men at ingen maktet å hjelpe ofrene på grunn av en ekstrem varme nede i tunnelen. Hadde tunnelen vært i dårligere stand, kunne det blitt langt verre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulykken i Eiksundtunnelen mellom Ulstein og Ørsta kommuner skjedde på Ulstein-siden av tunnelens dypeste punkt. Etter kollisjonen oppsto det altså brann i kjøretøyene.

− Men tunnelen tok heldigvis ikke fyr. Det ble en viss skade på duken inne i tunnelen, men det er fordi en av bilene kjørte borti og flerret opp duken. Det var ingen brannskade på selve tunnelen − bare på bilene, sier Vestre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ordføreren fryktet en ulykke kunne skje

Full utrykning

Politiet ble varslet om ulykken klokken 21.12 søndag kveld. På grunn av voldsom varme og tett røyk fra brannen tok det tid før redningsmannskaper fikk hentet ut de omkomne.

Alt tilgjengelig mannskap fra brannvesenet i Ørsta, Volda og Ulstein rykket ut til tunnelen, og det var også full utrykning fra politi og sykehus.

Et ambulansehelikopter kom til stedet søndag kveld.

Eiksundtunnelen er en topp moderne tunnel med 68 nødstasjoner med telefoner som varsler veitrafikksentralen så snart noen løfter av røret.

Tunnelen er blant Norges lengste med sine 7765 meter og altså verdens dypeste veitunnel, 287 meter under havets overflate på det dypeste.

Utskjelte tunneler

I april i fjor ble det gjennomført en undersøkelse av Europas tunneler. NAF og deres søsterorganisasjoner ute i Europa testet 31 tunneler, og tre av dem var norske. De tre norske havnet helt på bunnen i denne testen, sammen med to italienske. De fikk dårligst mulig ranking.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er isolasjonen som brukes i norske tunneler, PE-skum, som er spesielt brannfarlig. Flere steder er ikke denne isolasjonen beskyttet i det hele tatt.

Men det er altså ikke tilfelle for Eiksundtunnelen, som heller ikke var en del av denne undersøkelsen, og som har langt høyere standard enn mange andre norske tunneler.

Eiksundtunnelen ble åpnet 23. februar i fjor, og ble bygget med bevissthet om brannproblematikken.