- Tviler på realismen

TVILER: Espen Barth Eide (i midten) tviler på at Israel får lage vingene til F-35. Her sammen med forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen og forsvarssjef Sverre Diesen. Foto: Scanpix.
TVILER: Espen Barth Eide (i midten) tviler på at Israel får lage vingene til F-35. Her sammen med forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen og forsvarssjef Sverre Diesen. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pStatssekretær Espen Barth Eide stiller seg tvilende til at Israel skal produsere vinger til F-35.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter brakte søndag nyheten om at Israel forhandler med kampflyprodusenten Lockheed Martin om å produsere vingene til det norske kampflyvalget F-35. SVs Bjørn Jacobsen uttaler at han er svært kritisk til en slik utvikling i kampflysaken, og mener dette kan bli et problem for Norge.

Statssekretær Espen Barth Eide i forsvarsdepartementet tviler på at Israel vil få en sånn kontrakt, men er klar over problemstillingen med de mange underprodusentene til det som mest sannsynlig blir Norges nye jagerfly.

Les også: Den største gamblingen i USAs historie

- Posisjonering

- Slik jeg forstår det som blir referert fra Jane’s Defence Weekly så virker dette som en ren posisjonering fra Israels side i de pågående forhandlingene. Israel er ikke en del av det partnerlaget som har utviklet JSF, og jeg tror ikke det er sannsynlig at de får en så stor kontrakt til dette flyet, sier Barth Eide til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er i første rekke partnerlandene som skal få kontrakter i dette prosjektet, og man kan jo si at jeg selvfølgelig gjerne skulle se at hele flyet ble laget av norske deler, men det betyr ikke at det kommer til å skje, fortsetter han.

- Eksportreglene gjelder

Videre sier han at man uansett ikke har et importforbud mot israelske forsvarsprodukter, og at man allerede importerer enkelte militære produkter fra Israel i dag.

- Det er selvfølgelig noe som behandles politisk hver gang. Selv om jeg ikke kjenner noe til at Israel skal få en sånn kontrakt, og stiller meg tvilende til at de får det, så er det jo sånn at Israel allerede produserer visse deler til F-16 selv. Det skyldes at det er en rekke land som har regler som forbyr våpeneksport til Israel, deriblant Norge, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjent problemstilling

I dag eksisterer det en arbeidsgruppe i JSF-programmet som ser på problemene med eksportrestriksjoner til enkelte land. F-35 kommer til å bestå av forskjellige komponenter fra en rekke forskjellige land, og noen av salgene ville ikke kunne gjennomføres nettopp på grunn av eksportrestriksjoner.

- For eksempel skal Kongsberg produsere raketten JSM til disse flyene. Det er et produkt som overhodet ikke kan selges til Israel, så da vil de bli tvunget til å finne alternative våpen for å erstatte det. Norske eksportregler fortsetter å gjelde uansett om det er en del av JSF-programmet eller ikke, sier Barth Eide.