– Hver tredje elev har store skoleproblemer

PASSER IKKE INN: Pedagogikkprofessor mener at dagens skole er konstruert slik at mellom en tredel og en firedel av elevene ikke passer inn. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
PASSER IKKE INN: Pedagogikkprofessor mener at dagens skole er konstruert slik at mellom en tredel og en firedel av elevene ikke passer inn. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

<pHver tredje elev har store problemer på skolebenken, ifølge pedagogikkprofessor Peder Haug ved Høgskulen i Volda.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Haug mener at dagens skole er konstruert slik at mellom en tredel og en firedel av elevene ikke passer inn.

– Norsk skole burde ha plass til alle. Formålet med skolesystemet skal være å takle den utfordringen, men den er for stor til å overlates til hver enkelt lærer. Her må det skje endring, sier Haug til Dagbladet.

Les også: En av tre dropper ut

Han mener problemer på skolen kan føre til store vansker senere i livet.

– De som kommer seg gjennom skolen, klarer seg bedre enn dem som ikke fullfører. Mange av dem som ikke fullfører, ender som de store taperne. Ikke fullført grunnskole kan sees i sammenheng med arbeidsledighet, rus, kriminalitet og psykiatri, sier han.

Professor i pedagogikk, Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark, er enig.

– Elevene tilbringer mye mer tid på skolen i dag enn før og får man problemer på skolen, får det naturligvis store konsekvenser, sier Nordahl.

Les også: Norske lærere har størst tro på egne evner

Mer omsorg i skolen vil minke antall elever som føler seg utenfor, tror han.

– Norsk skole bør satse på fellesskap og mindre individualisert undervisning. Det er viktig å få lærere som kan vise nærhet og omsorg, og som bryr seg, sier Nordahl.

Han viser til at antall elever som blir overført til spesialskoler, har blitt doblet på tre år. Nordahl mener dette viser at det er den vanlige skolen som ikke virker. (©NTB)

Flere saker fra ABC Nyheter

Personvernpolicy