Flyttesmell for Operaen

Operaen har gått på en stjernesmell og tap for første gang siden årtusenskiftet. Arkivfoto: Scanpix
Operaen har gått på en stjernesmell og tap for første gang siden årtusenskiftet. Arkivfoto: Scanpix

<pUnderskudd og utfordrende i Bjørvika.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både de gamle og nye lokalene ble langt dyrere enn ventet. Dermed gikk Den Norske Opera & Ballett AS på sitt første tap siden årtusenskiftet.

Underskuddet i Bjørvika-operaens åpningsår kom på hele 15,1 millioner, og smellen gjør at egenkapitalen ved årsskiftet var på minus 7,1 millioner.

- Vi hadde budsjettert med å gå i balanse i fjor. Den økonomiske situasjonen er under kontroll, men vi har utfordinger, sier økonomidirektør Bernt Bauge til ABC Nyheter.

Holdt utenfor budsjettet

Han viser til årsberetningen for å forklare overskridelsene i 2008. Der heter det at energi- og driftskostnadene ble fire millioner dyrere enn Statsbygg hadde planlagt, og at lønnsoppgjøret også kostet mer.

Dessuten påførte flyttingen fra Youngstorget 11,5 millioner i ekstraordinære kostnader knyttet til "avvikling og tilbakeføring av Folketeater-lokalene og tilliggende leieforhold".

Videre heter det at kostnadene langt på vei var kjent ved starten av året, men at Operaen ikke hadde penger til å dekke opp smellen, og at millionutgiftene "ble holdt utenom budsjett og styringsmål for 2008".

- Både beløpets størrelse og hvordan det skulle dekkes inn var uklart, og det var en vurdering styret gjorde i forståelse med departementet (Kulturdepartementet, journ.anm.), kommenterer økonomidirektør Bauge.

Sliter med videreutviklingen

I en pressemelding Operaen sendte ut i mars i år nevnes ikke hele tapet. Der omtales bare driftsunderskuddet på 3,5 millioner.

For 2009 er det budsjettert med 520 millioner i omsetning, opp fra 478,7 millioner i fjor. Målsetningen er å gå i null, slik man også hadde håpet i fjor. Og den negative egenkapitalen gjøres det ingenting med før i 2010.

Bauge påpeker at den svake økonomien har ført til at Operaen sliter med den videre utviklingen og oppbyggingen av organisasjonen. Potten for forvaltning, vedlikehold og drift har også blitt større enn planlagt.

- Bare for i år er utgiftene cirka syv millioner høyere enn opprinnelig forutsatt, og totalt koster denne posten 44 millioner kroner.

Ansetter 30 nye

Operaen økte besøket fra 136.000 til 187.000 i fjor, og til tross for de vanskelige tidene har man ikke merket noe på billettsalget. Derimot går omsetningen på arrangementer, konferanser og servering ned.

- De kommersielle inntektene blir nok lavere, men vi regner med å få inn mer på publikumssiden. Vi tror ikke avvikene blir større enn hva vi kan håndtere, sier økonomidirektør Bernt Bauge.

Operaen legger opp til å gjøre 30 nyansettelser i 2009, og vil da telle rundt 600 fast ansatte. I fjor var nesten 1900 engasjert av selskapet.

Personvernpolicy