Etterlatte får erstatning etter Air France-ulykken

Levningene av 50 omkomne er til nå funnet. Her sammen med en av oksygenmaskene som ble funnet blant vrakrestene etter Air France-ulykken. Foto: AFP.
Levningene av 50 omkomne er til nå funnet. Her sammen med en av oksygenmaskene som ble funnet blant vrakrestene etter Air France-ulykken. Foto: AFP.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pFlyselskapet Air France har besluttet å gi rundt 150.000 kroner i erstatning til de etterlatte for hvert av ofrene på flyet som styrtet i Atlanterhavet 31. mai.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beløpet på 17.500 euro er foreløpig, opplyste Air Frances administrerende direktør Philipe Gourgeon i Paris fredag. Selskapets jurister er i kontakt med familiene til de 228 omkomne for å sikre at pengene kommer fram til dem.

Air France vurderer også å holde et samlet minnearrangement for familiene til alle de omkomne på rute 447 fra Rio de Janeiro til Paris. Flere familier har klagd over manglende sympati og informasjon fra flyselskapet etter ulykken.

Oppløst i luften

Obduksjoner av de omkomne passasjerene tyder på at flyet gikk i oppløsning mens det ennå var i lufta, ifølge eksperter. Blant annet er det funnet brudd i armer, bein og hofter, noe som skal peke i denne retningen. Det er også funnet til dels store vrakrester.

Franske etterforskere sa denne uken at bildet av ulykkesutviklingen er «litt mindre uklart», men at det fortsatt er for tidlig å si hva som skjedde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En talsmann for de brasilianske etterforskerne sa at det er funnet bruddskader på flere av de 50 omkomne passasjerene som er funnet til nå.

– Hvis man finner hele kropper og mange brudd i armer, bein og hofter, er det en god indikasjon på at flyet gikk i oppløsning mens det ennå var i lufta, sa Frank Ciacco, tidligere rettsmedisinsk ekspert ved den amerikanske trafikksikkerhetskommisjonen U.S. National Transportation Safety Board.

En mursteinsvegg

– Å bli kastet ut i en slik luftstrøm er som å treffe en mursteinsvegg, sier Jack Casey, flysikkerhetsekspert og tidligere etterforsker i Washington, om hva som skjer hvis flyet har gått i oppløsning i 10.500 meters høyde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selv om de sitter fastspent i setene, har det en knusende virkning, tilføyer han.

Eksperter begynte torsdag arbeidet med å identifisere de 50 døde som er funnet så langt. Rundt halvparten av dem er blitt undersøkt av rettsmedisinere. (©NTB)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer om ulykken på ABC Nyheters samleside: Air france-ulykken | ABC Nyheter

Fakta om Air France-ulykken

* 31. mai tok Airbus A330-200-flyet av fra flyplassen i Rio de Janeiro med 216 passasjerer og en besetning på 12 om bord.

* Flyet fløy inn i en storm med mye turbulens og sendte så ut meldinger om at viktige systemer om bord hadde sluttet å virke. Det skal også ha gått ut melding om trykkfall i flyet. Ingen nødsignaler ble sendt av flygerne.

* Morgenen 1. juni skulle flyet etter planen ha landet i Paris. Air France gjør det kjent at flyet er savnet.

* 6. juni: Det brasilianske luftforsvarets melder at det er funnet vrakrester og omkomne fra Air France-flyet.

* Levningene av 50 omkomne er til nå funnet.