Den største gamblingen i USAs historie

Den største gamblingen i USAs historie
Den største gamblingen i USAs historie

<pUSA får levert 273 F-35 før testingen er ferdig.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det anerkjente magasinet Jane’s Defense Weekly har foretatt en grundig analyse av kampflyprosjektet Joint Strike Fighter. Konklusjonen heller kaldt blod i årene til de som tror prosjektet kommer til å gå på skinner, og eksperten Tom Erhardt mener prosjektet representerer den største risikoen den amerikanske har tatt gjennom tidende.

Den største risikoen man tar nå, ifølge Jane’s, er den utstrakte bruken av simulatortesting av flyveegenskapene. Det gjør at man i stedet for å vente til man har testet flyet tilstrekkelig, som man har gjort med alle prosjekt av denne typen siden 50-tallet, begynner produksjonen før testingen er ferdigstilt. Selv om full produksjon av flyet ikke vil være igangsatt før en gang mellom 2011 og 2013 har forsvarsminister Robert Gates lagt fram planer om kjøp av hele 513 fly i perioden mellom 2010 og 2015. Så mange som 273 fly vil bli levert før flytestingen er ferdig. Hele 83 prosent av testingen av flyet vil skje uten at man faktisk flyr flyet, skriver Jane’s.

- Største noensinne

- F-35 er mer enn en stor risiko. Det er et program som tar større aggregerte, tekniske og strategiske risiko enn noe annet prosjekt i den amerikanske historien, sier eksperten Tom Erhard fra Center for Strategic and Budgetary Assessments til magasinet.

Nylig vedtok Stortinget at regjeringen skal fortsette forhandlingene om å kjøpe det mye omtalte jagerflyet F-35, eller Joint Strike Fighter som det har vært kjent som i prosjektfasen. Flykjøpet, som av Forsvarsdepartementets Kamflyprosjekt er beregnet til å ha en innkjøpspris på 18 milliarder kroner, og en livstidskostnad fordelt på 30 år på 145 milliarder kroner har vært svært omstridt.

Et av hovedargumentene til kritikerne har vært usikkerheten rundt prisen Norge har fått. I konkurranse med det svenske flyet Gripen NG ble F-35 beregnet til å koste hele seks milliarder kroner mindre. Det ble sett på som svært overraskende, spesielt med tanke på at man snakker om et helt nyutviklet fly, der man foreløpig ikke har startet den fulle produksjonen, og utviklingen er heller ikke ferdig.

Planlegger 3000 fly

Størrelsen på prosjektet kan enkelt beskrives på denne måten. Man skal etter planen bygge 2344 fly til eget bruk, mens man håper at samarbeidslandene, som Norge er ett av, totalt skal kjøpe 730 fly. På høyden av produksjonen håper man å kunne produsere vannvittige ett fly om dagen, eller 250 i året. Det er noe som ikke har skjedd i moderne flyproduksjon før. Faktisk er også produksjonsmetoden ganske historisk. Man skal benytte seg av Henry Fords prinsipper, og flyene skal regelrett rulle gjennom produksjonshallen i Fort Worth i Texas for å få sin endelige finish. I den halvannen kilometer lange fabrikken har man ikke jobbet etter dette prinsippet siden man bygde B24-bombefly under andre verdenskrig. Da klarte man å lage 17 fly om dagen da produksjonen var på sitt høyeste.

- Vil imponere

De som jobber med prosjektet er naturlig nok mer positivt innstilt enn de drøyeste kritikerne. General David Heinz er den som er den høyest rangerte militære sjefen for prosjektet. Han mener F-35 vil representere et kvantesprang for det amerikanske forsvarets luftstyrke.

- Jeg tror man vil se på F-35 som helt utrolig god i området luft-til-bakkeangrep, og som veldig god i luftkamp, sier Heinz.

Han mener man ved å opprettholde den ekstremt høye produksjonsraten vil kunne spare så mye som 12 milliarder dollar totalt på produksjonen av flyet.

Samtidig med at Robert Gates har uttalt at han vil kutte ut prestisjeflyet F-22 Raptor, og satse mer på F-35, har han også bestemt at man skal stoppe produksjonen av F-16 og en rekke andre flytyper som alle skal erstattes med F-35.

Innrømmer risiko

Sjefen for det amerikanske luftforsvaret, general Norton Schwartz sa i en kongresshøring 19. mai at den ensidige satsingen på innebærer en stor risiko, men at den er helt nødvendig.

- Vi må frigjøre ressurser og ta en risk for å klare det generasjonsskiftet vi står ovenfor, sa Schwartz til kongressen.

En eventuell sprekk i budsjettet kan få uante konsekvenser for den endelige prisen på flyet. Allerede har man hatt en prisøkning på hele 38 prosent siden man først anslo prisene på flyet i 2001. I dag er det estimert at et fly koster mellom 45-60 millioner dollar. Til sammenligning fikk Norge et prisestimat på 18 milliarder kroner for 48 fly, noe som gir en enhetspris på 375 millioner kroner per fly, eller nærmere 59 millioner dollar ut fra dagens dollarkurs.

Polen betalte 25 milliarder

Et pikant eksempel på hvor god denne prisen er finner man hvis man ser på den prisen Polen betalte for å få 38 jagerfly av typen F-16C. Det er en nyere versjon av det flyet Norge har i dag. Mens vi nå har et estimat på 18 milliarder kroner, måtte Polen ut med hele 25 milliarder kroner den gang da. Riktig nok inkluderte det en avtale om reservedeler, som det norske tilbudet ikke omfatter på samme måte.

Det store spørsmålet er hvor mange fly som endelig blir produsert. Per i dag finnes det ingen garantier for at verken USA eller de andre partnerlandene kommer til å gjennomføre sine planlagte kjøp, og dermed kan prosjektet, som altså satser tungt på en stor produksjon for å kutte kostnader, ende opp med en enhetspris som er betydelige høyere enn det som er estimatet i dag.

Personvernpolicy