KONSERT: Pretenders, Frognerbadet, Norwegian Wood – lørdag. 13. juni 2009Eide publikum
<pOm noen skulle ha vært i tvil, amerikanske Chrissie Hynde er fortsatt verdens cooleste rocker, helt uavhengig av kjønn.</p
I en alt for kort time lørdag kveld eide hun både scena, grepet om sin flashy gullglitrende Fender Telecaster gitar og kommandoen over sin nyeste versjon av Pretenders. Bandet hun grunnla for over tretti år siden, akkurat da punkens markedsførbare slektning, New Wave, boblet til overflaten.
Med sin erfaring, både som musikkjournalist, seriøs rockfan og musiker i en rekke mislykkede punkkonstellasjoner, var Hynde vel kvalifisert da sjansen bød seg. I motsetning til mange av sine samtidige i Londons alternativ-rock-verden på slutten av 70-tallet kunne Chrissie Hynde også synge.
Ikke på lissom
Da Pretenders debuterte i 1979 med en versjon av The Kinks «Stop Your Sobbing», produsert av popluringen Nick Lowe, stod det klart at The Pretenders var alt annet enn lissombandet navnet deres prøvde å få deg til å tro at de var.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOriginalbesetningen av The Pretenders, med trommeslager Martin Chambers, gitarist James Honeyman-Scott og bassist Pete Farndon, ved siden av stentøffe Chrissie, tok raskt av for stjernene. Debutalbumet kom i 1980 og ble umiddelbart fulgt opp av «Pretenders II» i 81.
To år senere lå bandet i ruiner, resultat av at både Honeyman-Scott og Farndon døde av narkotikamissbruk.
I de 25 årene som har gått, har besetningsskiftene vært mange og ikke overraskende er det helt nye musikere både på det nye albumet, «Break Up The Concrete» (ute i USA i fjor høst, her i disse dager) og på scenen på Norwegian Wood. I en merkelig vri er det originaltrommis Chambers som sitter bak trommene i Frognerparken, mens han var byttet ut med legendariske Jim Keltner på plata.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLeverte klassikerne
Konserten åpner med to hektiske sanger fra det nye albumet, «Boots of Chinese Plastic» og «Don´t Cut Your Hair», i formen nesten rock-a-billy. Men det blir raskt plass til de store sangene fra Pretenders Best of´en som ute i tandem med «Break Up The Concrete», sanger som samtlige har tålt tidens tann, «Back on the Chain Gang», «Brass In Pocket», «Talk Of The Town», «I'll Stand By You», «Don't Get Me Wrong», «Message Of Love», «Middle Of The Road» og baksiden på «Stop Your Sobbing», «The Wait».
Artikkelen fortsetter under annonsenDe to nye musikerne, gitarist James Walbourne og bassist Nick Wilkinson, ikke bare spiller som Honeyman-Scott og Farndon, de ligner til og med på dem.
Ytterst på venstresiden sitter pedal steel-gitaristen Eric Heywood, en kar som har latt instrumentet sitt berike plater med blant annet Madrugada («The Nightly Disease»), Son Volt og Ray LaMontagne. Han legger svært kledelig country-touch til kremlåten «Love's A Mystery» fra den nye plata (P1! Hører dere?), men beviser også at pedal steel-gitaren kan brukes til langt tøffere rockgrep.
Ei gudinne
Tittelsporet fra «Break Up The Concrete» fremføres som funky latino-billy med Hynde dansende med marraccas i hver hånd! Chrissie Hynde har ikke glemt hvordan noen enkle dansesteg er det som skal til for å skru opp stemningen.
Det ville være å underslå et viktig element ved Pretenders' første norgeskonsert på mange år, om jeg ikke skrev at Chrissie Hynde i sitt 58. år vanskelig kan beskrives som noe annet enn sexy!
At stemmen hennes er helt inntakt, er ytterligere med på å understreke hvilken rock'n'oll-gudinne hun fortsatt er.