Sytten omkomne hentet opp av vannet

<span style="font-family: Myriad; font-size: 13px; color: #003366" class="Apple-style-span">Den brasilianske marinen samler opp vrakrester fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet mandag 1. juni. 17 omkomne er hittil funnet. Foto: REUTERS / Brazilian Air Force / SCANPIX</span>
Den brasilianske marinen samler opp vrakrester fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet mandag 1. juni. 17 omkomne er hittil funnet. Foto: REUTERS / Brazilian Air Force / SCANPIX

<p15 omkomne ble funnet i løpet av søndagen, mens to ble funnet døde lørdag, opplyser en talsmann for det brasilianske flyvåpenet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Redningsmannskaper har funnet i alt 17 omkomne fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet for en uke siden.

15 omkomne ble funnet i løpet av søndagen, mens to ble funnet døde lørdag, opplyser en talsmann for det brasilianske flyvåpenet.

Det er også funnet store mengder vrakrester etter flyet som ble meldt savnet over Atlanteren for en uke siden. Hva slags vrakdeler det er snakk om vil det brasilianske militæret ikke opplyse om.

De omkomne og vrakrestene er funnet om lag 110 mil nordøst for den brasilianske østkysten. Brasil deltar med tolv fly og marinen, mens Frankrike har stilt to fly og et skip til rådighet.

De døde blir fraktet til øygruppen Fernando de Norhona, 37 mil fra kysten av Brasil.

Eiendeler funnet

I alt 228 personer var om bord i flyet da det styrtet. Sammen med de døde er det funnet en rekke eiendeler som tilhører passasjerene.

– Flere hundre eiendeler er funnet. De blir oppbevart inntil vi finner ut hvor vi kan sende dem, sier talsmann Henry Munhoz i det brasilianske flyvåpenet.

Frankrike har også sendt en atomdrevet ubåt til området. Håpet er å finne de såkalte svarte boksene, som kan gi verdifull informasjon om hva som førte til flyulykken.

Kan skyldes fartsmåler

En aktuell teori om årsaken til flyulykken er at hastighetsmålerne til Air France-flyet ble satt ut av spill på grunn av is. Dermed kan flyets datamaskiner ha fått feil informasjon, slik at flyets hastighet ble for høy eller for lav.

– Det er åpenbart at hvis pilotene ikke lenger har rett informasjon om hastigheten, så kan det ha svært alvorlige konsekvenser for flyet. For lav fart kan få flyet til å miste løfteevnen, mens for høy hastighet kan føre til at flyet slites i filler idet det nærmer seg lydens hastighet, siden skroget ikke er bygget for å tåle slike hastigheter, sier Frankrikes transportminister Dominique Busserau til radiostasjonen RTL.

Anbefalte skift

Air France opplyser at selskapet tok opp problemer med hastighetssensorene på Airbus-flyene med fabrikken allerede i mai i fjor, og begynte å skifte dem ut selv da de ikke ble enig med fabrikken.

Airbus sier at de allerede i september 2007 anbefalte å skifte ut sensorene. Men anbefalingen var bare en anbefaling, ikke et påbud, slik det ville vært om fabrikken virkelig var bekymret for et sikkerhetsproblem. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus