Flertall for høyhastighetstog

Flertall for høyhastighetstog
Flertall for høyhastighetstog
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDet er politisk flertall på Stortinget for en storsatsing på høyhastighetstog i Norge. Målet er å kapre 95 prosent av flypassasjerene mellom Oslo og de største byene.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB-Jon Even Andersen): Når Nasjonal transportplan legges fram av transportkomiteen på Stortinget fredag, går flertallet inn for å satse på tog som går i minimum 250 kilometer i timen, skriver Aftenposten.

Regjeringens forslag ville betydd at høyhastighetstog ble skjøvet ut i tid. SVs entusiastiske samferdselspolitiske talsmann Hallgeir Langeland omtaler endringen som «en milepæl».

– Lønnsomt

Konklusjonen var positiv da Deutsche Bahn (DB) International tidligere denne uken la fram en studie av muligheten for å drive høyhastighetsbane på ulike aktuelle strekninger i Norge.

– Vi mener å ha klare resultater som viser at høyhastighetsbaner i Norge både er mulig og økonomisk lønnsomt, sa prosjektleder Ottmar Grein i DB International da studien ble lagt fram for Jernbaneverket.

Konsulentene mener det er strekningene fra Oslo til Trondheim, Bergen og Stavanger, samt Halden og videre til Sverige som er aktuelle for tog i opp til 300 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nedbetalt om 30 år

Kostnadene per banestrekning er beregnet til et sted mellom 80 og 130 milliarder kroner, noe som tilsier at banene vil være nedbetalt i løpet av 30 år, heter det i rapporten.

Langeland trekker fram byggingen av Bergensbanen for 100 år siden, og påpeker at den kostet et helt norsk statsbudsjett.

– Dette vil være mye mindre, sier han.

Markedsgrunnlag

I innstillingen fra samferdselskomiteen heter det, ifølge Aftenposten, at «flertallet mener Norge har et betydelig trafikkgrunnlag for høyhastighetstog».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre heter det at strekningene Oslo-Skien, Oslo-Lillehammer og Oslo-Halden kan være først ute, før det blir utvidelser til Stavanger, Bergen og Trondheim og Göteborg og Stockholm.

Komiteen støtter seg på en markedsundersøkelse som Urbanet Analyse har gjennomført, og som trekker mange av de samme konklusjonene som de tyske konsulentene gjør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo-Køben på 2,20

Samtidig håper byrådsleder i Oslo, Erling Lae, at det skal bli mulig å koble seg på hurtigtognettet i hele Europa, gjennom prosjektet Corridor of Innovation and Cooperation (COINCO) North, har som et mål at strekningen Oslo-København skal kunne tilbakelegges med tog på 2 timer og 20 minutter innen 2025.

Disse planene er så konkrete og realistiske at dobbeltsporet Oslo-Ski må forseres og bygges til full høyhastighetsstandard, sier Lae i en pressemelding fra byrådet. (©NTB)