Fritt fram for politisk propaganda i Frikanalen

Kultur- og kirkeminister Trond Giske (Ap) og Finn H. Andreassen (t.h.) fra Frikanalen på en pressekonferanse om politisk reklame tidligere i år.
Kultur- og kirkeminister Trond Giske (Ap) og Finn H. Andreassen (t.h.) fra Frikanalen på en pressekonferanse om politisk reklame tidligere i år.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pStortingsflertallet stadfestet fredag forbudet mot politisk fjernsynsreklame, men de politiske partiene får gratis sendetid i Frikanalen uten innblanding fra redaktører og programledere.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Frikanalen
* Frikanalen er organisasjonenes egen fjernsynskanal.
* Foreningen Frikanalen er en medlemsorganisasjon hvor frivillige organisasjoner er medlemmer. Antallet organisasjoner er rundt 70.
* Kanalen når ut til om lag 1 million seere.
* Kulturdepartementet har undertegnet en avtale om 10 millioner kroner i støtte over fire år. Frikanalen forplikter seg samtidig til å prioritere de politiske partiene tre uker før valget. (©NTB)

Dette er mulig etter at Kulturdepartementet har gitt kanalen et tilskudd på 10 millioner kroner over fire år og pålagt kanalen å gi de politiske partiene sendetid i tre uker før valget.

Kanalen har ingen ansvarlig redaktør, og dermed ingen som er ansvarlig for det som sendes.

Dette fører til at nasjonalistiske og fremmedfiendtlige partier fritt kan spre sitt budskap selv om det er i strid med norsk lov.

Les også: Vil ikke være på en kanal som brenner koranen

Frikanalen når i dag ut til rundt en million seere. Kulturdepartementet vil pålegge kabelselskapene å sende kanalen slik at mellom 70 og 80 prosent av landets husstander vil kunne se kanalen før valget.

- Et problem

Politikerne innrømmer at det er et problem at kanalen ikke har noen med redaksjonelt ansvar.

- De som kommer med uttalelser i strid med norsk lov, kan først straffes i etterkant. Problemene med å benytte Frikanalen til politiske partier, burde vært bedre belyst, sier May-Helen Molvær Grimstad (KrF) til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trine Skei Grande (V) frykter at pålegget om at politiske partier skal få sendetid, kan være med på å bryte ned det Frikanalen har klart å bygge opp som talerør for frivillige organisasjoner.

- Det er oppsiktsvekkende at man på denne måten åpner for 30 minutter lange innslag med politisk propaganda. Det er helt ulogisk når man samtidig ønsker å begrensninger og kontroll på dette området, sier Olemic Thommessen (H) til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Inngrep i friheten

Stortinget debatterte fredag NRK-plakaten og valgdekningen og et forslag fra Venstre om å tillate politisk fjernsynsreklame.

Opposisjonen kritiserte kulturminister Trond Giske for måten saken er behandlet på.

- Vi støtter forslaget om at politisk reklame ikke skal være tillatt, men statsrådens behandling av saker en under enhver kritikk, sa May-Helen Molvær Grimstad (KrF).

Opposisjonspartiene hevdet at Giske med sine bestemmelser om valgsendingene i NRK, tok over den redaksjonelle styringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er enige om at plakaten skal ha en generell overordnet tilnærming. Når statsråden nå har lagt om plakaten ved å detaljstyre valgsendingene, er det et drastisk inngrep i den redaksjonelle friheten, mener Thommessen.

- Vil beskytte de svake

Kulturministeren begrunnet blant annet reklameforbudet med at reklame vil gjøre politikken mer pengeavhengig.

- Vi vil sikre ytringsfrihet for alle, ikke bare for dem med den største lommeboka, slo han fast.

Han viste til at dommen i menneskerettighetsdomstolen ikke var noen dom mot politisk fjernsynsreklame, men en dom mot at Pensjonistpartiet ikke slapp til i fjernsyn ved valget i 2003.

- Dette vil vi gjøre noe med i 2009. Dommen er på mange måter like mye en dom mot norsk presse som ikke slapp Pensjonistpartiet til, som en dom mot den norske staten. Når media ikke slipper de små til på redaksjonell plass, men isteden tilbyr dem reklameplass for penger, vitner det om en rørende omtanke, ironiserte Trond Giske. (©NTB)