Iron And Wine: «Around The Well» (Sub Pop/Tuba)Tørker støv av skattekisten
<pIron And Wine lokker med diamanter fra bortgjemt skattekiste. </p
Sam Beam plukket frem bortgjemte innspillinger og serverer noe som kan minne om et fullblods Iron And Wine-album.
Samuel Beam og hans Iron And Wine har siden 2002 gitt ut tre ordinære studioalbum og en rekke EP-er som alle har blitt godt mottatt både hos kritikere og publikum. Siden han for alvor sparket karrièren i gang med debutalbumet «The Creek Drank The Cradle», har det samtidig samlet seg opp låtmateriale som av en eller annen grunn ikke har kommet med på de ordinære utgivelsene.
Nøkternt
På «Around The Well» har han samlet et utvalg av dette utilgjengelige materialet og fordelt sangene over to CD-plater. Den første av disse er basert på tidlig-i-karrièren-hjemmeinnspillinger av Sam Beam alene hvor han gjør både kjente og mindre kjente låter. Den andre disken er basert på studioinnspillinger som ikke lenger er mulig å få tak i - eller som eventuelt aldri har vært gitt ut offisielt - men som han her i større grad har spilt inn sammen med sine medmusikanter.
Samlingen teller rariteter, B-sider, demoer, innslag fra utgåtte plater og låter som har vært brukt i diverse film-soundtrack.
Denne samleplaten viser altså flere sider av Iron And Wines utvikling fra starten og frem til i dag. Og selv om låtutvalget kanskje ikke opprinnelig var tenkt gitt ut, så har Sam Beam og hans kumpaner ikke noe å gremmes over ved å eksponere disse bortgjemte låtene for allmennheten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUtsøkte covertolkninger
De aller fleste bidragene på «Around The Well» er signert Sam Beam selv, men det er også ryddet plass til flere coverversjoner. Han gjør for eksempel en nydelig naken tolkning av The Flaming Lips' «Waitin' For A Superman» og serverer minst like nøkterne og vakre hjemmeopptak av The Postal Services «Such Great Heights» og Stereolabs «Peng! 33».
I tillegg gjør Iron And Wine noe mer orkestrert, nesten like neddempet studioversjon av New Orders «Love Vigilantes», hvor han tilnærmer seg Manchester-bandets komposisjon på et vis som gjør versjonen totalt ugjenkjennelig i forhold til originalen.
Artikkelen fortsetter under annonsenAlle de overnevnte låtene er utført med Sam Beams enkle, men akk så finurlige kløkt og alltid like tilstedeværende teft for lekre små detaljer. Detaljrikdommen kommer nok ellers hakket tydeligere frem på disk nummer to, som så nevnt er basert på studioopptak.
Fabelaktig
Men selv om de overnevnte coverlåtene er med på å løfte helhetsinntrykket er det først og fremst Beams egne låter som gjør «Around The Well» til en utgivelse som er fullt på høyde med Iron And Wines mer ordinære studioplater. Et par gode eksempler på dette, og som kan - men ikke nødvendigvis må - fremheves, er fabelaktige «Sacred Vision», «Belated Promise Ring» og «God Made The Automobile».
Høydepunktene er det egentlig mange av her, men samtidig flyter låtene nærmest ubemerket over i hverandre på et vis som syr det hele sammen så man nesten skulle tro at låtene var skapt for å fungere sammen.
På den annen side kan det ha å gjøre med at Iron And Wines nedstrippede uttrykk er og har vært et gjennomgående tema på de fleste plateutgivelser som Beam har vært involvert i, og som således fungerer utmerket for de fleste som forlengst har trykket dette (en-manns)bandet til sine bryst.