Hevder norsk skip stakk fra ulykke

Den kinesiske båten «Princess Taiping» var kun ett døgn fra å fullføre en ti måneders ekspedisjon da den ble senket av det norske tankskipet «Champion Express», ifølge taiwansk kystvakt og besetningen ombord. FOTO: Scanpix
Den kinesiske båten «Princess Taiping» var kun ett døgn fra å fullføre en ti måneders ekspedisjon da den ble senket av det norske tankskipet «Champion Express», ifølge taiwansk kystvakt og besetningen ombord. FOTO: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pEn kinesisk ekspedisjonsbåt sank etter sammenstøt med et norskeid lasteskip. - Ubegripelig, sier det norske rederiet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skipperen ombord på «Princess Taiping», Nelson Liu, fortalte like etter ulykken at det norske skipet natt til 27. april skal ha truffet dem på styrbord side og delte fartøyet i to.

- Vi forsøkte å styre unna og avverge en kollisjon. Men to minutter etter at vi kontaktet dem over radiosambandet, ble vi truffet og senket. Jeg kunne identifisere skipets navn, «Champion Express», fortalte Liu til taiwanske The China Post.


Ifølge den taiwanske avisen uttalte kystvakten etter ulykken at det norske skipet kun stoppet et par minutter før det stevnet videre nordover. Et av besetningsmedlemene, Larz Stewart fra Oregon i USA, bekrefter overfor sin egen lokalavis at Champion Express forlot ulykkesstedet.

«Princess Taiping» var under ett døgn fra å fullføre det som ville blitt en historisk jordomseiling. Den kinesiske ekspedisjonsbåten, som var en tro kopi av Ming-dynastiets seilbåter på 15-hundretallet, hadde tilbakelagt en ti måneders turbulent ferd tur-retur Taiwan-USA for å bevise at Kinas store admiral, Zheng He, kom til Nord-Amerika for 600 år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den 16,5 meter lange farkosten med tre master, hadde klart seg gjennom flere stormer underveis. Da det gikk under, befant «Princess Taiping» seg kun 30 nautiske mil utenfor havnebyen Suao nordøst på Taiwan.

Bekrefter episode

Administrerende direktør Arne Viste i det norske rederiet Champion Tankers bekrefter overfor ABC Nyheter at det var et av deres skip som var involvert i ulykken. Viste opplyser at det dreier seg om det 191 meter lange lasteskipet «Champion Express». Det seiler under Liberia-flagg, men er eid av det norske rederiet med hovedkvarter på Nesttun i Bergen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg har snakket med kapteinen på vårt lasteskip, og han oppfattet ikke det slik at båten skal ha forlist etter hendelsen. Taiwansk kystvakt beordret «Champion Express» til å stanse like etter at det hadde passert «Princess Taiping», noe de også gjorde. Etter kort tid fikk de lov til å fortsette til neste lossehavn, sier Viste til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rederisjefen forteller at skipet ble inspisert av motpartens representant i Tianjin i Kina, og man fant ingenting som kunne tyde på at det hadde vært et sammenstøt.

- Ubegripelig

Viste stiller seg uforstående til påstandene om at de ikke stanset, og sier at kapteinen aldri ville forlatt et forlist fartøy på denne måten. Rederisjefen forklarer at kapteinen på lasteskipet ble ropt opp på radio av et fartøy som skal ha befunnet seg like til høyre for dem.

Ekspedisjonsbåten ble bedt om å vike til styrbord, mens de selv vek mot babord.

- Mannskapet på vårt skip skjønner ikke at det kan ha vært et sammenstøt. Selv merket de ingenting, og man har heller ikke funnet spor til kollisjon i båten. Det hele virker svært ubegripelig for oss, sier rederisjefen.

Ingen andre større fartøy skal ha befunnet seg i området da ulykken inntraff, ifølge China Post.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Krever en beklagelse

Jason Arnold var et annet amerikansk besetningsmedlem ombord på det havarerte fartøyet. Han hevder overfor Honolulu News at de fremdeles ikke har mottatt en beklagelse fra det norske rederiet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi ønsker først og fremst at skipet og selskapet som stod bak skal stå til rette for det de har gjort og komme med en formell unnskyldning, sier Arnold til avisen.

- Hvis det var kontakt, ville vi selvsagt unnskylde. Men problemet er ifølge skipets kaptein at de opplevde at det ikke var kontakt mellom båtene, sier Arne Viste, og føyer til at de partene har innledet dialog gjennom sine respektive advokater.

Alle overlevde

Skipperen på Princess Taiping sendte ut nødmelding over radio da katastrofen var et faktum. Kystvakten skal ha kommet til ulykkesstedet kort tid senere. Hele mannskapet på elleve ble berget opp fra den iskalde sjøen og senere fraktet til sykehus i Taipei.

Én person skal ha blitt hardt skadet, mens de ti øvrige besetningsmedlemmene kom fra det hele med mindre skader.