Veilys gir 30 prosent færre ulykker
<pEn doktoravhandling konkluderer med at veibelysning reduserer antall ulykker med nærmere 30 prosent.</p
- Jeg fikk bekreftet det som allerede var kjent, nemlig at belysning reduserer antall ulykker.
Han som sier det, heter Per Ole Wanvik, og er senioringeniør i Statens vegvesen. Han forsvarte nettopp doktoravhandlingen ”Road Lighting and Traffic Safety” ved NTNU i Trondheim.
- Vi så en gjennomsnittlig ulykkesreduksjon på 28 prosent i mørke, hvor det var satt opp belysning. I tillegg fant jeg ut at virkningen av belysning er dårligere i regn enn i pent vær. Virkningen er enda dårligere mens det snør, og i tåke så jeg ingen virkning.
Større effekt i Holland
I Holland så han enda større effekter av veibelysning. Undersøkelser derfra viser at antallet ulykker har blitt halvert ved bruk av veibelysning. Wanvik mener at hans funn i Norge gir et mer korrekt bilde av virkeligheten i nettopp Norge, og at de hollandske resultatene sannsynligvis er for høye for norske forhold.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Det jeg tror er at ulikheten i ulykkesreduserende virkning kan skyldes at vegene, trafikken og belysningen er annerledes i Nederland enn i Norge.
- Vi trenger mer lys
Såkalte myke trafikanter, som forgjengere, syklister og mopedister har størst grunn til å juble for mer lys langs veiene. Tidligere studier har vist en ulykkesreduksjon på 45 prosent for disse gruppene, samtidig som det totale antallet ulykker ble redusert med 30 prosent. I Holland ble antallet ulykker redusert med hele 70 prosent for disse trafikantene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Den viktigste årsaken til dette er sannsynligvis at myke trafikanter ikke sees så godt på ubelyste veier. Kontrasten i forhold til bakgrunnen blir lav.
På spørsmål om hva som er konklusjonen, svarer han:
Artikkelen fortsetter under annonsen- Vi trenger mer lys.
Kolliderer med lysstolper
Men økt belysning representerer også noen problemer, ikke minst for energiforbruket.
- Vi trenger mer belysning, men den må kunne reguleres opp og ned for å spare strøm. Det finnes teknologi for det allerede.
Kollisjoner med lysstolper er at annet problem Wanvik nevner i rapporten. Han mener at sikkerhetseffekten av belysning til en viss grad kan reduseres ved at flere krasjer i lysstolpene.