Veilys gir 30 prosent færre ulykker

Normal   0   21         false   false   false                             MicrosoftInternetExplorer4   <![endif]-->     <![endif]-->     /* Style Definitions */  table.MsoNormalTable 	{mso-style-name:"Vanlig tabell"; 	mso-tstyle-rowband-size:0; 	mso-tstyle-colband-size:0; 	mso-style-noshow:yes; 	mso-style-parent:""; 	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; 	mso-para-margin:0cm; 	mso-para-margin-bottom:.0001pt; 	mso-pagination:widow-orphan; 	font-size:10.0pt; 	font-family:"Times New Roman"; 	mso-ansi-language:#0400; 	mso-fareast-language:#0400; 	mso-bidi-language:#0400;}  <![endif]-->  Særlig fotgjengere har mye å tjene på gatebelysning. Foto: Bjørn Richard Kirste.
Særlig fotgjengere har mye å tjene på gatebelysning. Foto: Bjørn Richard Kirste.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pEn doktoravhandling konkluderer med at veibelysning reduserer antall ulykker med nærmere 30 prosent.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg fikk bekreftet det som allerede var kjent, nemlig at belysning reduserer antall ulykker.

Han som sier det, heter Per Ole Wanvik, og er senioringeniør i Statens vegvesen. Han forsvarte nettopp doktoravhandlingen ”Road Lighting and Traffic Safety” ved NTNU i Trondheim.

- Vi så en gjennomsnittlig ulykkesreduksjon på 28 prosent i mørke, hvor det var satt opp belysning. I tillegg fant jeg ut at virkningen av belysning er dårligere i regn enn i pent vær. Virkningen er enda dårligere mens det snør, og i tåke så jeg ingen virkning.

Større effekt i Holland

I Holland så han enda større effekter av veibelysning. Undersøkelser derfra viser at antallet ulykker har blitt halvert ved bruk av veibelysning. Wanvik mener at hans funn i Norge gir et mer korrekt bilde av virkeligheten i nettopp Norge, og at de hollandske resultatene sannsynligvis er for høye for norske forhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Per Ole Wanvik konkluderer i en doktoravhandling med at antallet ulykker reduseres med en tredel ved bruk av veibelysning.Per Ole Wanvik konkluderer i en doktoravhandling med at antallet ulykker reduseres med en tredel ved bruk av veibelysning.

- Det jeg tror er at ulikheten i ulykkesreduserende virkning kan skyldes at vegene, trafikken og belysningen er annerledes i Nederland enn i Norge.

- Vi trenger mer lys

Såkalte myke trafikanter, som forgjengere, syklister og mopedister har størst grunn til å juble for mer lys langs veiene. Tidligere studier har vist en ulykkesreduksjon på 45 prosent for disse gruppene, samtidig som det totale antallet ulykker ble redusert med 30 prosent. I Holland ble antallet ulykker redusert med hele 70 prosent for disse trafikantene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den viktigste årsaken til dette er sannsynligvis at myke trafikanter ikke sees så godt på ubelyste veier. Kontrasten i forhold til bakgrunnen blir lav.

På spørsmål om hva som er konklusjonen, svarer han:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi trenger mer lys.

Kolliderer med lysstolper

Men økt belysning representerer også noen problemer, ikke minst for energiforbruket.

- Vi trenger mer belysning, men den må kunne reguleres opp og ned for å spare strøm. Det finnes teknologi for det allerede.

Kollisjoner med lysstolper er at annet problem Wanvik nevner i rapporten. Han mener at sikkerhetseffekten av belysning til en viss grad kan reduseres ved at flere krasjer i lysstolpene.