Meny

Veilys gir 30 prosent færre ulykker

Særlig fotgjengere har mye å tjene på gatebelysning. Foto: Bjørn Richard Kirste.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En doktoravhandling konkluderer med at veibelysning reduserer antall ulykker med nærmere 30 prosent.

- Jeg fikk bekreftet det som allerede var kjent, nemlig at belysning reduserer antall ulykker.

Han som sier det, heter Per Ole Wanvik, og er senioringeniør i Statens vegvesen. Han forsvarte nettopp doktoravhandlingen ”Road Lighting and Traffic Safety” ved NTNU i Trondheim.

- Vi så en gjennomsnittlig ulykkesreduksjon på 28 prosent i mørke, hvor det var satt opp belysning. I tillegg fant jeg ut at virkningen av belysning er dårligere i regn enn i pent vær. Virkningen er enda dårligere mens det snør, og i tåke så jeg ingen virkning.

Større effekt i Holland

I Holland så han enda større effekter av veibelysning. Undersøkelser derfra viser at antallet ulykker har blitt halvert ved bruk av veibelysning. Wanvik mener at hans funn i Norge gir et mer korrekt bilde av virkeligheten i nettopp Norge, og at de hollandske resultatene sannsynligvis er for høye for norske forhold.

Per Ole Wanvik konkluderer i en doktoravhandling med at antallet ulykker reduseres med en tredel ved bruk av veibelysning.Per Ole Wanvik konkluderer i en doktoravhandling med at antallet ulykker reduseres med en tredel ved bruk av veibelysning.

- Det jeg tror er at ulikheten i ulykkesreduserende virkning kan skyldes at vegene, trafikken og belysningen er annerledes i Nederland enn i Norge.

- Vi trenger mer lys

Såkalte myke trafikanter, som forgjengere, syklister og mopedister har størst grunn til å juble for mer lys langs veiene. Tidligere studier har vist en ulykkesreduksjon på 45 prosent for disse gruppene, samtidig som det totale antallet ulykker ble redusert med 30 prosent. I Holland ble antallet ulykker redusert med hele 70 prosent for disse trafikantene.

- Den viktigste årsaken til dette er sannsynligvis at myke trafikanter ikke sees så godt på ubelyste veier. Kontrasten i forhold til bakgrunnen blir lav.

På spørsmål om hva som er konklusjonen, svarer han:

- Vi trenger mer lys.

Kolliderer med lysstolper

Men økt belysning representerer også noen problemer, ikke minst for energiforbruket.

- Vi trenger mer belysning, men den må kunne reguleres opp og ned for å spare strøm. Det finnes teknologi for det allerede.

Kollisjoner med lysstolper er at annet problem Wanvik nevner i rapporten. Han mener at sikkerhetseffekten av belysning til en viss grad kan reduseres ved at flere krasjer i lysstolpene.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus