Ny musikktjeneste på nett

Den nye musikkbutikken på nett ble i går presentert for pressen.
Den nye musikkbutikken på nett ble i går presentert for pressen.

<pI dag åpner Platekompaniet en ny nettmusikkbutikk som skal utfordre iTunes.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lederen i Norsk Artistforbund er begeistret for den nye tjenesten.Lederen i Norsk Artistforbund er begeistret for den nye tjenesten.

- Dette er en stor dag for norsk musikk, sier lederen i Norsk Artistforbund, Knut Aafløy, til ABC Nyheter.

Platekompaniet og deres samarbeidspartnere Djuice og Aspiro har som hovedmål å tilby norske kunder en musikkbutikk som holder hovedfokuset på det norske markedet og på norsk musikk. De hevder at de vil være bedre tilpasset det norske markedet enn utenlandske alternativer som iTunes og Spotify.

- Ikke alle funksjonene vil være på plass med en gang, men det vil de neste ukene komme stadige forbedringer av et produkt som allerede er på et høyt nivå, sier Espen Lauritzen, sjef for nettavdelingen i Patekompaniet.

Jubel for Juba

Den nye nettbutikken tilbyr flere tjenester til sine kunder enn rene nedlastingstjenester slik kundene kjenner gjennom blant annet iTunes. I løpet av kort tid lanseres det i tillegg streamingalternativet Wimp og en ny tjeneste som er døpt Juba.

Gjennom sistnevnte vil nye og uetablerte artister uten platekontrakt få muligheten til å markedsføre og selge musikken sin på lik linje med de etablerte artistene.

Platekompaniet hevder at de med dette vil nærme seg både publikum og artisten.

- Vi har ikke ambisjoner om å starte et plateselskap, men tenker at dette kan bli en ålreit måte å snappe opp ting og teste ut artister på, forklarte Lauritzen.

Tilbyr også streaming

Gjennom Wimp vil butikken tilby streaming til sine kunder. Ikke ulik tjenesten som svenske Spotify har hatt stor internasjonal suksess med i det siste.

Denne delen av nettbutikken skal betatestes fra midten av juni med tanke på å gjøre dette til en fast del av totalpakken.

All musikk vil selges uten noen form for kopisperre og med en standard kvalitet på 256 kbit/s. Kundene skal kunne laste ned de samme sangene tre ganger uten å belastes ekstra, og i tillegg vil musikk som kjøpes via mobiltelefoner kunne lastes ned kostnadsfritt til PC og Mac.

- Jeg håper de med denne butikken spiser seg inn på den ulovlige fildelingen på samme måten som Spotify har gjort, avrunder Aafløy.

Flere på banen

Platekompaniet og deres kompanjonger er for øvrig ikke alene om å lansere ny nettbutikk for musikk i disse dager. I forrige uke lanserte mobilgiganten Nokia sin musikkbutikk som nå skal være klar og tilpasset norske forhold.

Nokia Music Store legger seg på omtrent samme prisnivå som Platekompaniet og vil tilby sine kunder lignende kampanjetilbud. Selskapet gir kundene sine tilgang til rundt fem millioner sanger som kan lastes ned til mobiltelefoner fra Nokia og/eller til egen datamaskin. Repertoaret er bredt og de lover at fokuset også skal ligge på musikk som faller utenfor hitlistene.

Den nye musikkbutikken til Platekompaniet finner du på platekompaniet.no/mp3.

Personvernpolicy