Se Jim Carreys nye ansikt

Fra filmen «A Christmas Carol». (Foto/Copyright: ImageMovers Digital LLC)
Fra filmen «A Christmas Carol». (Foto/Copyright: ImageMovers Digital LLC)

<pJim Carrey klar som Ebenezer Scrooge i 3D-versjonen «A Christmas Carol».</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var duket for julestemning i Cannes i dag da Disney inntok byen med sin nyversjon av«A Christmas Carol» eller «En julefortelling» som den heter på norsk.

Jim Carrey i «snøstorm» i Cannes. (Foto: Scanpix)Jim Carrey i «snøstorm» i Cannes. (Foto: Scanpix)

Jim Carrey spiller hovedrollen som Ebenezer Scrooge i tillegg til de tre spøkelser som vil lære ham et og annet om medmenneskelighet.

Den klassiske historien fra Charles Dickens kommer denne gangen i 3D-format og produsentene lover publikum en spektakulær kinoopplevelse.

Virtuell pressekonferanse

Også presseopplegget rundt den nye filmen er nyskapende. ABC Nyheter var i dag deltager på en virtuell pressekonferanse hvor de to produsentene Jack Rape («Polar Express», Beowulf») og Steven Starkey («Forrest Gump», «Who Framed Roger Rabbit?») fortalte om prosessene bak filmen.

På ABC Nyheters spørsmål om hvor tro filmskriptet er til Dickens originalmanus svarte Steven Starkey at de har holdt seg tett til den opprinnelige historien:

Fra filmplakaten til «A Christmas Carol».Fra filmplakaten til «A Christmas Carol».

- Det er kun noen få tilfeller at Bob Zemeckiks som skrev filmmanuset har funnet det nødvendig å legge til scener for å understreke Dickens hensikt med historien.

Produsentene var ikke i tvil om at Jim Carrey skulle bære store deler av filmen på sine skuldre.

- Vi avgjorte tidlig at Jim skulle ha så mange roller som han har i filmen. Dette var svært krevende for han måtte skape forskjellige stemmer og karaktertrekk for hver rolle slik at de var veldig ulike hverandre, sier Starkey.

De to var imponert over mottagelsen de har fått i Cannes.

- Det er en drøm. Å se snø i mai der er helt utrolig.


Toger gjennom USA

Det er satt enorme markedskrefter i sving for å promotere filmen som har norsk premiere den 6. november. Blant annet tar Disney i bruk et høyteknologisk tog som skal kjøre gjennom hele USA og besøke 40 byer over en periode på seks måneder. Toget inneholder en rekke interaktive spesialeffekter som publikum kan oppleve på tett hold.

Den rullende markedskampanjen har også med seg spesielle gjenstander som er lånt ut fra Charles Dickens museet i London, blant annet den første utgaven av den originale romanen.

Personvernpolicy