Schibsted-underskudd på 39 millioner kroner

Siviløkonom Rolv Erik Ryssdal er ansatt som ny konsernsjef  i Schibsted. Foto:Terje Bendiksby / SCANPIX
Siviløkonom Rolv Erik Ryssdal er ansatt som ny konsernsjef  i Schibsted. Foto:Terje Bendiksby / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pSchibsted-konsernet preges av et svekket annonsemarked, og fikk i første kvartal i år et underskudd på 39 millioner kroner, sammenlignet med et overskudd på nærmere 1,1 milliard kroner i samme periode i fjor.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Nøkkeltall fra Schibsteds resultat for 1. kvartal 2009 (sammenlignet med 1. kvartal 2008)

* Resultat før skatt: -39 millioner kroner (1.071 millioner kroner)

* Driftsresultat: 5 millioner kroner (283 millioner kroner)

* Driftsinntekter: 3.112 millioner kroner (3.448 millioner kroner) (©NTB)

Annonsemarkedet faller særlig som følge av økt arbeidsledighet og svakt eiendomsmarked, noe som påvirker Schibsteds inntjening i avismarkedet. For konsernet som helhet falt omsetningen i første kvartal med 10 prosent. Annonseinntektene i samme periode falt med 18 prosent.

På nettet gikk det bedre for konsernet. I første kvartal økte driftsinntektene på internett med 10 prosent.

Schibsted håper at innsparingsprogrammer skal få pilene til å peke i rett retning igjen, og har i løpet av første kvartal i år redusert antall ansatte med 150 personer. Spareprogrammet har hittil hatt en virkning på 150 millioner kroner. Målet er å spare 1 milliard kroner i år.

Schibsted trenger også mer penger, og planlegger gjennom en fortrinnsrettsemisjon å hente inn opptil 1,3 milliarder kroner i ny egenkapital. Målet er at beløpet skal stå på bok før midten av juli. (©NTB)