– Jeg er en drittunge

Mange er ufriville pirater fordi musikkbransjen ikke har fulgt med i timen mener kommentatoren, som forøvrig ikke er med på dette bildet. Foto: sizumaru/CC BY-ND-2.0
Mange er ufriville pirater fordi musikkbransjen ikke har fulgt med i timen mener kommentatoren, som forøvrig ikke er med på dette bildet. Foto: sizumaru/CC BY-ND-2.0
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pJeg innrømmer det, jeg er en drittunge. I hvert fall slik musikk-kommentator Tom Skjeklesæther definerte oss i en kommentar her hos ABC Nyheter for noen uker siden.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Drittunge-diskusjonen på Twitter

Spotify gründeren Daniel Ek mener at man må lage et bedre produkt en piratenes for å slå dem.Spotify gründeren Daniel Ek mener at man må lage et bedre produkt en piratenes for å slå dem.

Norske Aspiro utfordrer den tradisjonelle musikkdistribusjonen.Norske Aspiro utfordrer den tradisjonelle musikkdistribusjonen.

Skjeklesæther legger til grunn at de såkalte drittungene vil ha musikken gratis og laster den ned ulovlig om de ikke får det de vil, når de vil.

Etter å ha lest Skjeklesæthers kommentar, og ha hørt argumenter fra folk i hans krets, mener jeg det er på tide å oppklare det jeg oppfatter som misforståelser.

Les også: Skal drittungene få bestemme?

Storforbrukere og storkunder

«Drittungen» som skriver disse ordene ønsker å betale for musikken han hører på, men det er noe musikkbransjen så langt ikke har klart å legge til rette for. Det kan virke som om bransjen har vært mer interessert i å beskytte det gamle i stedet for å møte fremtiden.

En undersøkelse fra Handelshøyskolen BI viser at de som laster ned gratis musikk, også er de som bruker mest penger på lovlige nedlastinger. Faktisk ti ganger så mye som de som ikke laster ned gratis musikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Film- og musikkbransjen ser på dem som skurker. Saksøkt og dømt i SverigeFilm- og musikkbransjen ser på dem som skurker. Saksøkt og dømt i Sverige

– Platebransjens problem er at de har nølt i mange år, og dermed har det dukket opp gratistjenester som har vært mer attraktive enn betalingstjenestene, sa høyskolelektor Audun Molde ved Handelshøyskolen BI til Aftenposten tidligere i år, i en kommentar til undersøkelsen.

Nå støtter også en undersøkelse utført av bransjeorganisasjonen for britiske nettleverandører funnene fra BI. I følge VG Nett viser nye tall at den ulovlige fildelingen synker og at stadig flere kjøper lovlig musikk på nett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gratulerer med våte bukser

Den originale drittungen

Even Sandvold Roland ble den originale norske drittungen. Roland klaget over at han ikke fikk kjøpe musikken fra en av sine favorittartister på iTunes, og fikk en musikksjef på nakken som kalte ham drittunge på Twitter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Roland oppsummer problemene platebransjen står overfor slik på bloggen sin:

Piratkopiering er en ren ukultur, men den har oppstått fordi platebransjen ikke klarer å levere gode nok tilbud til forbrukerene. Når platebransjen så bedriver heksejakt mot sine potensielt beste kunder fremfor å utvikle nye, spennende løsninger, er det noe alvorlig galt med bransjen selv.

Heldigvis ser det ut som om noe er i ferd med å skje. Musikktjenesten Spotify er her allerede og norske Aspiro er klare til å lansere en konkurrent (Wimp) om kort tid.

Les også: Pirate Bay-dømt krever ny rettssak

Innovér for fremtiden

En dansk musikksjef har skjønt at musikkbransjens vei inn i fremtiden ikke bør brolegges med med søksmål mot pirater, men at innovasjon er et bedre alternativ.

Den danske avisen Information skriver at musikksjefen Lasse Westi hos Sony BMG Music i Danmark heller vil bruke en million kroner på å støtte utviklingen av en digital musikktjenste som Spotify enn å bruke pengene på en rettsak mot pirater.

– Tjenesten er så lekker, at jeg tror, at selv aktive pirater faktisk sitter og bruker den, sier Westi om Spotify.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har han rett i. Undertegnede betaler for å bruke Spotify (som også finnes i en gratisversjon), og har som følge av det nesten helt og holdent lagt piratflagget på hylla. For litt under hundre kroner i måneden får jeg tilgang til «all» den musikken jeg før bare kunne drømme om. Sist jeg sjekket var over tre millioner låter tilgjengelig i systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Musikkleie

Jeg eier ikke musikken som kommer fra tidligere nevnte Spotify eller Wimp. Musikken leier jeg og den er tilgjengelig fra hvilken som helst datamaskin med kobling mot nettet. Etterhvert skal det visst bli mulig å bruke programmet på mobiltelefoner også.

Å betale for tilgang til musikk i stedet for å eie den, er sikkert ikke noe alle ønsker, men det er ihvertfall innovasjon og et forsøk på en ny forretningsmodell i musikkbransjen.

Bedre enn piratene

Platebransjen bør heller lære av The Pirate Bay enn å saksøke dem. Bli bedre enn piratene og gjøre dem overflødige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spotify-mannen Daniel Ek sa følgende til avisen Information i slutten av april:

– Folk har ikke lyst til å gjøre noe ulovlig, men samtidig ønsker de enkel tilgang til musikken, slik man får på The Pirate Bay. Den beste måten å konkurrere med The Pirate Bay på, er ved å utvikle et bedre produkt enn dem.

Det synes jeg er godt sagt.

Følg Andreas H. Lunde på Twitter: @andreasl

Andreas Lunde jobber som videojournalist hos ABC Nyheter.