NRK kan bli alene om norske TV-nyheter

Justisminister Knut Storberget med en Nrk-reporter. Foto: Scanpix.
Justisminister Knut Storberget med en Nrk-reporter. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pKonsernsjef Alf Hildrum mener reklamereglene må endres hvis TV 2 fortsatt skal være en tungvekter innen nyheter.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi kan havne i den paradoksale situasjonen hvor NRK igjen er alene om å tilby TV-nyheter, sier konsernsjef Alf Hildrum i TV 2.

– TV 2 har en sterk posisjon og kan bære noen ryggsekker, men ikke for mange på én gang. Selv om nyheter også har en kommersiell verdi, kan kostnadene til slutt bli så høye at vi ikke lenger kan bære det, sier Alf Hildrum til Dagsavisen.

Han understreker samtidig at det ikke er en aktuell problemstilling å kutte i nyhetstilbudet.

– Tvert imot, vi ønsker å videreutvikle nyhetskanalene. Blant annet vurderer vi å lage et utvidet tilbud med skreddersydde nyhetskanaler på nett, sier Hildrum

Opp til myndighetene

Hildrum mener det nå er opp til myndighetene å legge til rette for at det fortsatt skal være en reelt mangfold i TV-nyheter. Nå krever han at regelverket for reklame blir endret, slik at også TV 2 kan avbryte spillefilmer og andre programmer med reklame.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

TV 2 ønsker også at det blir tillatt å sende reklame for legemidler på TV, noe som kan bety et tresifret millionbeløp i inntekter for TV-bransjen.

Dagens reklameregler er antikvariske og diskriminerende, både i forhold til utenlandske TV-kanaler og andre typer medier i Norge, mener TV 2-sjefen.

– Dette representerer mye i tapte inntekter for oss. Men for myndighetene koster det ingenting å endre regelverket, sier Hildrum.

Vil vurdere reklameregler

Kulturminister Trond Giske tar truslene om at NRK kan få tilbake sitt gamle monopol på TV-nyheter med stor ro.

– Jeg tror ikke de vil kutte ut nyheter og aktualitetsprogrammer, sier Giske.

Han er likevel villig til å vurdere endringer av reklamereglene.

– Vi vurderer reklameendringer som vil gjøre det lettere for TV 2 å satse på drama. Men vi er inne i en så alvorlig økonomisk krise at endrede rammebetingelser for reklame ikke vil løse de utfordringene TV 2 og andre kanaler står overfor, sier Giske. (©NTB)