Meny

Prisøkningen i bomringen kan være ulovlig

Forretningsadvokat Pål Mathisen har klaget Samferdselsdepartementet inn for Sivilombudsmannen fordi han mener at de ulovlig har hevet prisen for bomringpasseringene han har forhåndsbetalt. Foto: Morten Brun / Statens Vegvesen / Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I juli i fjor hevet Fjellinjen prisene for passering i bomringen. Vedtaket som kan gjelde over 500.000 personer, kan være ulovlig.

Forretningsadvokat Pål Mathisen i Oslo går til kamp mot Fjellinjen og Samferdselsdepartementet. Han protesterer mot at de ensidig har endret hans Autopass-avtale for bomringen.

- Avtalen kan ikke endres uten enighet mellom begge partene. Jeg mener at Fjellinjen ensidig og ulovlig har endret avtalen som er inngått, hvor de uten mitt samtykke øker prisene for en forhåndsbetalt tjeneste. Hva er vitsen med å forhåndsbetale hvis prisen økes etterpå? Det gir ingen mening.

Det var den 25. november i fjor han fikk et brev fra Samferdselsdepartementet der det stod at prisen per passering i bomringen ville øke. Det nekter Mathisen å godta. Han har derfor klaget departementet inn for Sivilombudsmannen.

Må ha rettslig hjemmel

Advokat Pål Mathisen mener at Samferdselsdepartementet ikke har lov til å øke prisen på forhåndsbetalte bomringpasseringer.Advokat Pål Mathisen mener at Samferdselsdepartementet ikke har lov til å øke prisen på forhåndsbetalte bomringpasseringer.

Ifølge Mathisen viser ikke departementet til noen forskrift i brevet sitt. Heller ikke inneholder kontrakten noen klausul.

Søren Willum Wiig er universitetslektor ved universitetet i Bergen. Han har avtalerett som ett av sine fagområder, og han mener at Mathisen kan ha en god sak.

- Utgangspunktet er at avtaler ikke kan endres uten at begge parter samtykker. Men det er to måter å komme rundt dette på. Den ene er at man putter en klausul inn i selve kontrakten, men i og med at advokaten har klaget, er det lite sannsynlig at avtalen inneholder en klausul. Det andre er at det finnes en forskrift. Man må ha en rettslig hjemmel, og det må departementet kunne vise til. Hvis de ikke kan det, kan de ikke endre en avtale.

Står ingenting om prisøkninger

På fakturaene fra Fjellinjen er det trykket et utdrag av avtalebetingelsene for Autopass. Der står det under punkt 8.1 følgende:

«Fjellinjen kan foreta mindre endringer i kontraktsbestemmelsene. Oppdatert avtaletekst finnes til enhver tid på www.fjellinjen.no, hos Fjellinjen og hos Fjellinjens forhandlere. Vesentlige endringer skal kunngjøres eller sendes skriftlig til Brukeren. Nevnte endringer trer i kraft ved første etterfølgende betaling av faktura, eventuelt trekk fra Brukers konto fra Fjellinjen.»

- I utdraget av vilkårene står det ingenting om at Fjellinjen fritt kan sette en annen pris for passeringer som jeg allerede har forskuddbetalt.

I den fullstendige avtaleteksten finnes et punkt som sier at det kan skje endringer i avtaleperioden som følge av politiske beslutninger.

- Mine argumenter er for det første at jeg aldri har fått presentert denne bestemmelsen. Selv om jeg hadde fått vite om den, er det ulovlig at den skal føre til prisendring på allerede betalte passeringer i bomringen.

- For det tredje er forståelsen usikker i et juridisk perspektiv. Det er ikke lovlig å endre en avtale ved å fatte et politisk vedtak. Et politisk vedtak er ikke noe magisk triks som endrer avtaler. Slike politiske vedtak må i det minste være nedfelt i lovhjemmel og forskriftshjemmel før den aktuelle avtalen ble inngått, og heller ikke da er det uproblematisk å endre en allerede inngått avtale.

I dag har Fjellinjen rundt 580.000 Autopass-kunder. Fjellinjen har ikke statistikk på hvor mange kunder det var på det tidspunktet da prisen ble hevet, men ifølge Lars Lind i selskapet, var det sannsynligvis over 560.000 kunder allerede da.

- Hva er vitsen med å forhåndsbetale?

Med en Autopass-avtale varierte prisen tidligere mellom 11,43 og 13,60 kroner. Fra 1. juli 2008 ble den nye prisen 20 kroner per passering.

- For meg personlig gjelder det ikke mer enn 20 passeringer i bomringen, så jeg blir verken fattig eller rik uansett hva som skjer. Jeg er mer opptatt av det prinsipielle at offentlige myndigheter ikke ensidig kan endre en avtale vi har inngått. Etter at avtalen ble endret, får jeg mindre enn det jeg har betalt for.

- I denne sammenheng må man ta med i betraktning at Fjellinjen driver butikk ved å selge én og én passering i bomringen. I tillegg har de valgt å selge flere passeringer mot forhåndsbetaling - jeg har for eksempel kjøpt 25 passeringer for 340 kroner i forhåndsbetaling. Det er Fjellinjen selv som har bestemt at prisen skal være 340 kroner, og Fjellinjen har en interesse i å få inn penger på forskudd i stedet for på etterskudd.

- Fjellinjen har gjort en beregning av hva som lønner seg, og satt prisen til 340 kroner. Det er da fullstendig tullball at Fjellinjen skal kunne regulere den prisen som jeg allerede har betalt. Hva er da vitsen med å forhåndsbetale?

Bestemmes av Stortinget

Samferdselsdepartementet ønsker ikke å kommentere saken overfor ABC Nyheter fordi saken er under behandling.

Heller ikke Fjellinjen vil kommentere denne konkrete saken. De viser til at takstøkninger er noe som er fastsatt av Stortinget i forbindelse med Oslopakke 3.

- Fjellinjen krever bare inn pengene, mens takstsystemet bestemmes av andre, sier Lars Lind i Fjellinjen.

Advokat Mathisen på sin side er klar på hva han vil oppnå:

- Jeg vil at de skal innrømme feil, samt at alle abonnentene får det antall klipp de har betalt for. Og jeg tror jeg har jussen på min side.

Mener du Pål Mathisen har en god sak? Diskuter i kommentarfeltet nedenfor.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus