Har de mest fornøyde kundene

POPULÆR: BMW har de mest fornøyde kundene i Norge. Foto: Scanpix
POPULÆR: BMW har de mest fornøyde kundene i Norge. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pTre norske bilforhandlere, med BMW-forhandlerne i spissen, inntar toppen på Norsk Kundebarometer for 2009 fra Handelshøyskolen BI.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
10 på topp

1) BMW (nr. 9 i 2008)

2) Toyota (nr. 3 i 2008)

3) Skoda (nr. 2 i 2008)

4) SkandiaBanken (nr. 8 i 2008)

5) Apotek 1 (nr. 5 i 2008)

6) Vitusapotek (nr. 19 i 2008)

7) Vinmonopolet (nr. 4 i 2008)

8) Flytoget (nr. 1 i 2008)

9) Komplett.no (nr. 13 i 2008)

10) Mercedes (nr. 16 i 2008)

10 på bunn

178) ICA Nær (nr. 176 i 2008)

179) Troms Kraft (nr. 161 i 2008)

180) Dagbladet (nr. 185 i 2008)

181) Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (nr. 153 i 2008)

182) McDonalds (nr. 184 i 2008)

183) Finansavisen (nr. 182 i 2008)

184) Lindex (nr. 170 i 2008)

185) Odin Forvaltning (nr. 160 i 2008)

186) Jysk (nr. 188 i 2008)

187) DnB NOR Kapitalforvaltning (nr. 187 i 2008)

(Kilde: Norsk Kundebarometer) (©NTB)

BMW-forhandlerne oppnådde en tilfredshet hos kundene på 84,3 poeng av maksimalt 100, og ifølge BI er dette det beste resultat som er oppnådd i de over ti årene som Kundebarometeret har målt tilfredshet og lojalitet blant forbrukere av varer og tjenester. Disse forhandlerne oppnådde niende plass på Kundebarometeret i 2008.

På de neste plassene kom Toyota og Skoda. Toyota-forhandlerne kom i fjor på plass tre, men har vunnet kundetilfredsprisen hele seks ganger tidligere. På plass tre kom Skoda, som i fjor ble nummer to.

Apotek godt likt

Skandiabanken kaprer i år en solid 4. plass i Norsk Kundebarometer 2009, og er også i år best blant bankene. Det er kanskje ikke blitt billigere å handle apotekvarer etter at det ble åpnet for konkurranse, men forbrukerne er likevel godt fornøyd med apotekene de handler hos. Hele tre apotekkjeder befinner seg på Topp 10-listen i Norsk Kundebarometer 2009.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fullstendige resultatlister blir lagt ut her onsdag 6. mai.

Vinmonopolet hevder seg også i år godt blant virksomhetene med de mest tilfredse kundene, med en kundetilfredshet på 79,6 poeng. Det er noe svakere enn i fjor (ned fra 81,5 kundetilfredshetspoeng), men Vinmonopolet inntar likevel en sterk 7. plass i Norsk Kundebarometers 2009-måling.

Flytoget vant Kundetilfredshetsprisen 2008 med imponerende 83,8 kundetilfredshetspoeng. I år må selskapet tåle en tilbakegang til 79,2 kundetilfredshetspoeng, men er fortsatt inne på Topp 10-listen.

På bunn

Nederst på listen av de 187 bedriftene som er vurdert, ligger DnB NOR Kapitalforvaltning, som også i fjor ble vurdert på 187. plass av sine kunder. Jysk er i år vurdert til 186. plass, to plasser bedre enn i 2008. Nav, som på fjorårets liste ble vurdert på 189. plass og sist, er ikke med i år. (©NTB)