Har de mest fornøyde kundene
<pTre norske bilforhandlere, med BMW-forhandlerne i spissen, inntar toppen på Norsk Kundebarometer for 2009 fra Handelshøyskolen BI.</p
1) BMW (nr. 9 i 2008)
2) Toyota (nr. 3 i 2008)
3) Skoda (nr. 2 i 2008)
4) SkandiaBanken (nr. 8 i 2008)
5) Apotek 1 (nr. 5 i 2008)
6) Vitusapotek (nr. 19 i 2008)
7) Vinmonopolet (nr. 4 i 2008)
8) Flytoget (nr. 1 i 2008)
9) Komplett.no (nr. 13 i 2008)
10) Mercedes (nr. 16 i 2008)
10 på bunn
178) ICA Nær (nr. 176 i 2008)
179) Troms Kraft (nr. 161 i 2008)
180) Dagbladet (nr. 185 i 2008)
181) Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (nr. 153 i 2008)
182) McDonalds (nr. 184 i 2008)
183) Finansavisen (nr. 182 i 2008)
184) Lindex (nr. 170 i 2008)
185) Odin Forvaltning (nr. 160 i 2008)
186) Jysk (nr. 188 i 2008)
187) DnB NOR Kapitalforvaltning (nr. 187 i 2008)
(Kilde: Norsk Kundebarometer) (©NTB)
BMW-forhandlerne oppnådde en tilfredshet hos kundene på 84,3 poeng av maksimalt 100, og ifølge BI er dette det beste resultat som er oppnådd i de over ti årene som Kundebarometeret har målt tilfredshet og lojalitet blant forbrukere av varer og tjenester. Disse forhandlerne oppnådde niende plass på Kundebarometeret i 2008.
På de neste plassene kom Toyota og Skoda. Toyota-forhandlerne kom i fjor på plass tre, men har vunnet kundetilfredsprisen hele seks ganger tidligere. På plass tre kom Skoda, som i fjor ble nummer to.
Apotek godt likt
Skandiabanken kaprer i år en solid 4. plass i Norsk Kundebarometer 2009, og er også i år best blant bankene. Det er kanskje ikke blitt billigere å handle apotekvarer etter at det ble åpnet for konkurranse, men forbrukerne er likevel godt fornøyd med apotekene de handler hos. Hele tre apotekkjeder befinner seg på Topp 10-listen i Norsk Kundebarometer 2009.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFullstendige resultatlister blir lagt ut her onsdag 6. mai.
Vinmonopolet hevder seg også i år godt blant virksomhetene med de mest tilfredse kundene, med en kundetilfredshet på 79,6 poeng. Det er noe svakere enn i fjor (ned fra 81,5 kundetilfredshetspoeng), men Vinmonopolet inntar likevel en sterk 7. plass i Norsk Kundebarometers 2009-måling.
Flytoget vant Kundetilfredshetsprisen 2008 med imponerende 83,8 kundetilfredshetspoeng. I år må selskapet tåle en tilbakegang til 79,2 kundetilfredshetspoeng, men er fortsatt inne på Topp 10-listen.
På bunn
Nederst på listen av de 187 bedriftene som er vurdert, ligger DnB NOR Kapitalforvaltning, som også i fjor ble vurdert på 187. plass av sine kunder. Jysk er i år vurdert til 186. plass, to plasser bedre enn i 2008. Nav, som på fjorårets liste ble vurdert på 189. plass og sist, er ikke med i år. (©NTB)