Meny

Har de mest fornøyde kundene

POPULÆR: BMW har de mest fornøyde kundene i Norge. Foto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre norske bilforhandlere, med BMW-forhandlerne i spissen, inntar toppen på Norsk Kundebarometer for 2009 fra Handelshøyskolen BI.

10 på topp

1) BMW (nr. 9 i 2008)

2) Toyota (nr. 3 i 2008)

3) Skoda (nr. 2 i 2008)

4) SkandiaBanken (nr. 8 i 2008)

5) Apotek 1 (nr. 5 i 2008)

6) Vitusapotek (nr. 19 i 2008)

7) Vinmonopolet (nr. 4 i 2008)

8) Flytoget (nr. 1 i 2008)

9) Komplett.no (nr. 13 i 2008)

10) Mercedes (nr. 16 i 2008)

 

10 på bunn

178) ICA Nær (nr. 176 i 2008)

179) Troms Kraft (nr. 161 i 2008)

180) Dagbladet (nr. 185 i 2008)

181) Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (nr. 153 i 2008)

182) McDonalds (nr. 184 i 2008)

183) Finansavisen (nr. 182 i 2008)

184) Lindex (nr. 170 i 2008)

185) Odin Forvaltning (nr. 160 i 2008)

186) Jysk (nr. 188 i 2008)

187) DnB NOR Kapitalforvaltning (nr. 187 i 2008)

(Kilde: Norsk Kundebarometer) (©NTB)

BMW-forhandlerne oppnådde en tilfredshet hos kundene på 84,3 poeng av maksimalt 100, og ifølge BI er dette det beste resultat som er oppnådd i de over ti årene som Kundebarometeret har målt tilfredshet og lojalitet blant forbrukere av varer og tjenester. Disse forhandlerne oppnådde niende plass på Kundebarometeret i 2008.

På de neste plassene kom Toyota og Skoda. Toyota-forhandlerne kom i fjor på plass tre, men har vunnet kundetilfredsprisen hele seks ganger tidligere. På plass tre kom Skoda, som i fjor ble nummer to.

Apotek godt likt

Skandiabanken kaprer i år en solid 4. plass i Norsk Kundebarometer 2009, og er også i år best blant bankene. Det er kanskje ikke blitt billigere å handle apotekvarer etter at det ble åpnet for konkurranse, men forbrukerne er likevel godt fornøyd med apotekene de handler hos. Hele tre apotekkjeder befinner seg på Topp 10-listen i Norsk Kundebarometer 2009.

Fullstendige resultatlister blir lagt ut her onsdag 6. mai.

Vinmonopolet hevder seg også i år godt blant virksomhetene med de mest tilfredse kundene, med en kundetilfredshet på 79,6 poeng. Det er noe svakere enn i fjor (ned fra 81,5 kundetilfredshetspoeng), men Vinmonopolet inntar likevel en sterk 7. plass i Norsk Kundebarometers 2009-måling.

Flytoget vant Kundetilfredshetsprisen 2008 med imponerende 83,8 kundetilfredshetspoeng. I år må selskapet tåle en tilbakegang til 79,2 kundetilfredshetspoeng, men er fortsatt inne på Topp 10-listen.

På bunn

Nederst på listen av de 187 bedriftene som er vurdert, ligger DnB NOR Kapitalforvaltning, som også i fjor ble vurdert på 187. plass av sine kunder. Jysk er i år vurdert til 186. plass, to plasser bedre enn i 2008. Nav, som på fjorårets liste ble vurdert på 189. plass og sist, er ikke med i år. (©NTB)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus