Kjøp BMW og Audi med statsstøtte

STØTTE: KrF vil innføre kontantstøtte for miljøvennlige biler. Knut Arild Hareide har tro på at forslaget vil få gjennomslag på landsmøtet i Kristiansand som starter i dag. Foto: Colourbox og Scanpix.
STØTTE: KrF vil innføre kontantstøtte for miljøvennlige biler. Knut Arild Hareide har tro på at forslaget vil få gjennomslag på landsmøtet i Kristiansand som starter i dag. Foto: Colourbox og Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pKan bli en realitet hvis KrF får viljen sin.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Kristelig Folkeparti sparker i gang sitt landsmøte i Kristiansand klokken 11.15 i dag, er miljø en av sakene det satses tyngst på. Tidligere i år lanserte toppkandidat for Akershus, Knut Arild Hareide en kontantstøtte på 25.000 kroner til bilkjøpere som velger biler som slipper ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer. Det er et ønske han fortsatt tror er riktig og viktig.

- Folk er frustrerte i dag, fordi de ønsker å gjøre miljøvennlige valg når de kjøper bil, men det er for dyrt. Derfor ønsker vi å premiere de som velger de mest miljøvennlige bilene med 25.000 kroner, sier Hareide til ABC Nyheter.

BMW og Audi innenfor

Slik forslaget ligger nå, har en rekke biler som man ikke normalt forbinder med miljø, sjansen til å fortjene et tilskudd fra staten. Blant annet ville du kunne kjøpe en tredørs Audi A3 med en dieselmotor på 105 hester. I dag har denne en startpris på 264.800 kroner, og med en «statsstøtte» på 25.000 kroner vil prisen komme ned i underkant av 240.000 kroner. Bilen er fra forhandleren oppgitt å ha et utslipp på 119 gram CO2 per kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra BMW kan man kjøpe en 118d, med 136 hestekrefter, et forbruk på 0,45 liter per mil, og også her et utslipp på 119 gram CO2 per kilometer. Veiledende pris i dag er litt under 290.000 kroner, og med KrF-bonusen kommer man under 270.000 kroner for en slik bil.

Bedre enn nå

Regjeringen har allerede et bonusprogram for kjøp av miljøvennlige biler, men her er begrensingen lagt til 500 kroner per gram utslipp under 120 gram per kilometer. Det betyr at selv om man velger miljøkjempen Prius fra Toyota, så kan man maks få et avslag på 10.861 kroner fra de normale avgiftene ved bilkjøp. På listen finner en også de andre eksemplene som er mest relevante for KrFs bilkjøpbonus.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da han kom med utspillet første gang, i februar, fikk han knallhard motstand fra SV og partiets miljøpolitiker Inga Marte Thorkildsen, som mener forslaget er bakstreversk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Gammeldags

- Dette er et særdeles dårlig og gammeldags forslag miljømessig. Det vil også være oppskrift på å ta livet av el-bilen, sa Thorkildsen til ABC Nyheter den gang.

Kritikken fra Thorkildsen biter ikke på den tidligere miljøvernministeren, og han mener et steg i riktig retning er bedre enn ingen steg i det hele tatt.

- Det kan godt hende at dette er en grense som må forandres kontinuerlig etter hvert som bedre teknologi blir tilgjengelig, og el-bilene blir bedre. Det kan være slik at de bilene som kvalifiserer til tilskuddet i år, ikke gjør det om ett eller to år, sier Hareide.

- El-bil for smalt ennå

- Slik el-bilene fungerer i dag er det først og fremst et alternativ for folk som bor i by, eller som bare skal kjøre veldig korte avstander om gangen. Samtidig skal man ikke undervurdere viktigheten av å få fornyet bilparken og at man i finanskrisen kan avhjelpe bilnæringen med en slik ordning som vi foreslår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hareide er leder for programkomiteen i Kristelig Folkeparti, og han regner med at dette forslaget vil få flertall når saken behandles på landsmøtet i Kristiansand.

Ungdomskort for alle kollektiv

Et annet miljøforslag som nok er vanskeligere å få gjennomslag for, men som Akershus KrF vil legge frem, er en nasjonal satsing på kollektivtransport for unge. Initiativet, som allerede er på plass i Hareides valgfylke, begrenser utgiftene til kollektivtrafikk for unge mellom 15-19 år til 200 kroner per måned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi mener dette bør være en nasjonal standard, slik at alle ungdommer kan få kollektivtransport for en billig penge. Det handler om å få gode vaner inn i ungdommen, slik at flere bruker kollektivtrafikk i stedet for å kjøre bil. I allefall der det er mulig, sier Hareide..

Han innrømmer at dette er noe som vil være tungt å svelge for en rekke fylkeskommuner, som har ansvaret for kollektivtransporten ute i fylkene, men at en slik standard er svært viktig, og at det vil kunne være en god sak for partiet inn i valgkampen.

- Vi opplever en stadig voksende oppmerksomhet rundt dette med miljøet blant folk. Også innad i partiet er det stor bevissthet rundt dette, sier Hareide.