Norskeid tanker i nød får ikke hjelp
Gleden over å ha blitt sluppet fri av de somaliske sjørøverne er nå vendt til frustrasjon for filippinerne på skipet. Ingen av fartøyene i den internasjonale flåten som er sendt til området for å bekjempe pirater, er kommet skipet til unnsetning.
Skipet har ikke nok drivstoff til å seile og driver nå inn mot den somaliske kysten, sier skipets filippinske kaptein Abelardo Acheco til det danske nyhetsbyrået Ritzau. Det er også snaut med mat om bord.
– Etter at vi ble frigitt, har vi bedt om hjelp fra den internasjonale flåten. Vi har snakket med krigsskip fra flere nasjonaliteter og med NATO-flåten, men det har ikke skjedd noe, sier Acheco.
Skipet og dets besetning driver nå rundt på annet døgn, kun 60 nautiske mil fra den somaliske kysten nær piratbyen Harardera.
Fikk matvarer fra tysk skip
20-tonneren ble kapret den 10. november i fjor, og først tirsdag denne uka ble den frigitt av sjørøverne.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Et tysk marinefartøy har vært hos oss og forsynt oss med matvarer til tre dager, men beskjeden de ga oss, var at de ikke kunne gi oss mer hjelp, sier kapteinen på satellittelefon til Ritzau.
Årsaken til at kjemikalietankeren er gått tom for drivstoff, er at den er blitt brukt som moderskip av piratene i jakten på andre skip, melder Danmarks Rederiforening. Skipet står nå i fare for å bli kapret på nytt.
– Vi trenger hjelp, for vi har ikke mer drivstoff på skipet, og vi har bruk for eskorte, sier Acheco.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNorskeid
Kjemikalietankeren er eid av rederiet Stolt-Nielsen og var chartret til Stolt Tankers da den ble kapret av pirater utenfor Afrikas Horn den 10. november i fjor. Skipet har et filippinsk mannskap på 23.
Stolt-Nielsen meldte tirsdag at skipet er satt fri, og at besetningsmedlemmene i løpet av kort tid vil bli gjenforent med sine familier. Det antas at det ble utbetalt en løsesum for å få skipet frigitt.
Det norske rederiet Salhus Shipping måtte ifølge somaliske kilder punge ut med 16 millioner kroner i løsepenger til pirater for å få frigitt skipet Bow Asir, som har norsk kaptein og et mannskap på 26. (©NTB)