Kopierer Obamas valgkampstrategi

FORBILDER: Obamas suksess i USA har inspirert Martin Kolberg og Arbeiderpartiet. Nå skal grasrota bli det viktigste våpenet mot Frp og Høyre. Foto: Scanpix.
FORBILDER: Obamas suksess i USA har inspirert Martin Kolberg og Arbeiderpartiet. Nå skal grasrota bli det viktigste våpenet mot Frp og Høyre. Foto: Scanpix.

<pMartin Kolberg sier det viktigste for Arbeiderpartiet er å rekruttere nye velger, og partiet har vært i USA for å lære.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FOLKETS HUS (ABC Nyheter): Hjemmesitterne blir de viktigste i høstens valg mener Arbeiderpartiets sjefstrateg Martin Kolberg. Nå skolerer partiet 10.000 valgmedarbeidere, og den avtroppende partisekretæren sier åpent at man har sett til USA og Barack Obama for å lære hvordan man får grasrota inn i stemmelokalene.

- Nå har vi selvsagt fornorsket arbeidet vi skal gjøre. USA er tross alt et helt annet samfunn enn det vi har her, men vi har vært i USA for å lære, og det å bruke sosiale medier blir viktig frem mot valgkampen, sier Kolberg til ABC Nyheter.

Travle ettermiddager, barnas aktiviteter, reisen til utlandet og alle de hverdagslige tingene er viktigere konkurrenter for Arbeiderpartiet enn deres politiske motstandere på høyresiden av norsk politikk, mener Kolberg.

Skal være tunge på nett

Arbeiderpartiet har satt seg som mål å banke på 250.000 dører og komme i direkte kontakt med folk før valglokalene stenger på kvelden 14. september.

- Vi må ha en skikkelig grasrotmobilisering. Det vil bli skolert 10.000 valgkampmedarbeidere før valget er avgjort, og de skal møte folk overalt. Hjemme hos velgerne selv, i gata, på folkemøter og på torg, sier Kolberg.

Han legger ikke skjul på at Arbeiderpartiet satser tungt på nettilstedeværelse. Allerede er sentrale figurer som Jens Stoltenberg og Helga Pedersen tilstede på twitter. Statssekretær Torbjørn Giæver Eriksen, ved statsministerens kontor, har sågar brukt twitter til å rette kritikk mot enkeltmedier under landsmøtet.

Hjemmesitterne viktigst

- Vi kommer til å bruke millioner av kroner på tilstedeværelse på nettet. Og her er det ikke snakk om rekruttering eller valgkamp, men det å komme i kontakt med folk. Vi er helt i front, og det er vi stolte av, sier Kolberg.

- Det snakkes mye om Obama, og det er klart at vi skal bruke de moderne mulighetene som teknologien gir oss, fortsetter han.

Også påtroppende partisekretær Raymond Johansen understreker viktigheten av å mobilisere hjemmesitterne, og peker på at det kan være viktigere enn å sanke stemmer fra Fremskrittspartiet.

- Det er først og fremst hjemmesitterne. De som sitter på den rød sofaen, det er de vi vil ha ut, og det er det som er viktig for om vi gjør et godt valg. Det er nettopp det å greie å bringe det som beveger seg på grasrota inn i partiet som er veldig viktig, sier Johansen til ABC Nyheter.

Fan-grupper

Martin Kolberg er verken på facebook eller twitter, og det er ingenting som tyder på at han selv kommer til å bruke mye tid på nettet inn mot valgkampen i Buskerud, hvor han stiller som førstekandidat.

- Nei, nei. Jeg er ikke så flink der, men jeg får mye hjelp, smiler han.

Selv om Kolberg selv ikke bruker mye tid på nettet, så er det en rekke fangrupper av politikeren på facebook. Martin Kolberg Club har 411 medlemmer, Martin Kolberg Fan Club har 211, mens gruppen Vi som ønsker Martin Kolberg som statsminister har fattige syv medlemmer, og blir dermed slått av gruppen Martin Kolberg, Norges svar på Mugabe som har klart å samle ni medlemmer.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus