Frykter nedtur

«Se opp» ligger an til å kunne bli et kunstnerisk høydepunkt for Pixar, men Wall Street er bekymret.
«Se opp» ligger an til å kunne bli et kunstnerisk høydepunkt for Pixar, men Wall Street er bekymret.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pEn film om en gammel mann som fester ballonger på huset sitt og flyr til Sør Amerika gjør investorer og merchandise-fabrikanter skeptiske. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Se opp» er navnet på animasjonsstudioet Pixars siste storfilm. Som den første animasjonsfilmen noensinne er den tatt ut til å åpne årets filmfestival i Cannes. Nå advarer Wall Street-investorer Pixar mot å svikte det kommersielle markedet til fordel for kunstnerisk suksess.

Egoistisk: Regissør Pete DocterEgoistisk: Regissør Pete Docter

Godt rulleblad

Pixar har vært en stadig rullende kassasuksess siden «Toy Story» på midten av 90-tallet. Med filmer som «Oppdrag Nemo», «Monsters Inc» og «Biler» ble de med årene er reell konkurrent til Disney. I 2006 kjøpte Disney animasjonsstudioet og i fjor gav de ut filmen «Wall E».

Pixar har hatt en egen evne til å utvikle filmer som på samme tid er kunstrnerisk og kommersielt suksessfulle. Det har resultert i blant annet fire Oscar-statuetter for beste helaftens animasjonsfilm.

Kunsten eller pengene

Med «Se opp» har Pixar tatt en del valg som kommersielt sett er kontroversielle. Filmen har et stilisert uttrykk i forhold til bruk av farger og former som investorer frykter vil støte unna et bredt publikum. Blant annet har hovedpersonen fått et unaturlig firkantet ansikt. I tillegg er deler av filmen i svart-hvitt og har partier med lite dialog.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen leker

I en artikkel i New York Times forteller investorselskapet Pali Research at de nå advarer klientene sine mot å kjøpe aksjer hos Disney.

- Vi tviler på at hovedpersonen (en eldre mann) vil appellere til yngre gutter, sier Richard Greenfield fra Pali Research.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Doug Creutz fra Wall Street-firmaet Cowen and Company er også urolig.

- Vi er stadig bekymret, til tross for at Pixar kan vise til gode resultater er tilsynelatende hver eneste nye film de leverer mindre kommmersiell enn den forrige, sier Creutz.

Denne gangen kan det også se ut til at leketøysfabrikantene er mindre ivrige etter å lage film-effekter enn tidligere. Selskapet Thinkaway Toys som bidro til «Biler» sin suksess vil ikke lage en eneste leke i forbindelse med «Se opp».

- Vi er egoistiske

Filmens regissør Pete Docter uttalte nylig at dette ikke er noe de har ønsket å ta hensyn til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi lager disse filmene for oss selv, på den måten er vi egoistiske, sier Docter.

Han får støtte av sjef i Disney Robert A. Iger.

- Vi vil først og fremst lage gode filmer. Hvis en god film legger grunnlaget for en franchise, er vi det første selskapet til å utnytte det. En kreativ tilnærming der man ønsker å sikre seg vil trolig bare resultere i en intetsigende film og nederlag, sier Iger.

«Se opp» er laget i 3D -animasjon og kommer til Norge i slutten av november.