Meny

Ungdom tar kontakt om selvmord per mail

Unge med selvmordstanker tar kontakt med Røde Kors per e-post. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere og flere yngre med selvmordstanker tar kontakt med e-post-tjenesten til Røde Kors.

Gjennomsnittsalderen på dem som tar kontakt med Røde Kors’ anonyme e-posttjeneste «Kors på halsen» går ned, og tallet på alvorlige samtaler øker.

– Vi ser en økning i andelen e-post som omhandler graviditet, prevensjon, psykiske plager og selvmordstanker. Det virker som om ungdom har lettere for å «prate» om de mer alvorlige temaene gjennom tastaturet, sier faglig leder av Røde Kors’ dialogtilbud Marianne Børke til NTB.

Gjennomsnittsalderen på dem som sender mail til Røde Kors er tolv år, og for dem som ringer er den 15 år. I 2008 var nesten 10 prosent av barn og unges e-poster til Røde Kors av krisepreget art, mot 1,5 prosent av samtalene til Røde Kors-telefonen for barn og unge. Børke mener utviklingen er bekymringsfull:

– Når tolvåringer skriver at de har det så vondt at de ikke har lyst til å leve lenger, gir det all grunn til bekymring, sier Børke.

Nettverk

De aller fleste samtalene mellom ungdom og Røde Kors handler om hverdagslivets små og store utfordringer, gleder og sorger. Om vennskap, identitet, kjærlighet, problemer på skolen og i familien, samt om det å bli voksen. Tema kropp og seksualitet er også en stor samtalekategori.

Temaet for de alvorlige samtalene endrer seg. Antall mail som handler om spiseforstyrrelser har gått ned fra i fjor til år, mens tallet på henvendelser om selvmordstanker nå går opp.

– Det viktigste vi gjør når vi er i kontakt med disse barna er å finne ut hvem de har rundt seg som kan gi dem en hjelpende hånd. Vi oppfordrer dem til å bruke nettverket sitt, sier Børke.

Alle telefonsamtaler og mailer er anonyme, men dersom barna ønsker å oppgi anonymiteten sin, har Røde Kors-hjelperne meldeplikt til politi, helsevesen eller barnevernet.

Fikk hjelp

17 år gamle Nava fra Iran er en av mange ungdommer som har ringt Røde Kors. Han drev med selvskading og slet med selvmordstanker etter at han kom til Norge i 2006. En dag i 2007 orket han ikke mer og ringte Røde Kors telefonen for å be om hjelp.

– Det de voksne sa til meg på telefonen, hjalp meg å komme meg gjennom dagen uten å gjøre noe dumt, sier Nava til NTB.

Siden den gangen er det blitt flere telefoner til Røde Kors. De voksne han har snakket med, har blant annet rådet ham til å skifte psykolog fordi han ikke var fornøyd med den han hadde.

– Denne telefon er et kjempefint tilbud, men den burde vært åpen i helgene også. Da er det mange unge som har det ekstra vanskelig, sier Nava. (©NTB)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus