- Jeg vil gi elevene et kritisk syn

- Jeg vil gi elevene et kritisk syn
- Jeg vil gi elevene et kritisk syn
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pArendals-læreren forsvarer trykkingen av kritiske vitenskapsartikler.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter har snakket med Moltemyr -læreren som tidligere i dag ble kjent for sine naturfagsartikler der han trakk Big Bang, Darwin og geologiske perioder i tvil. Han kjenner seg ikke igjen i karakteristikken ABC Nyheter ga i første artikkel.

Les hele saken: På denne skolen tror ikke læreren på vitenskap

- Jeg er svært opptatt av vitenskap, og mitt mål med artikkelen var å gi elevene kritisk sans til det de leser. Ikke alt en leser som er en absolutt sannhet. Jeg tror gjerne at Big Bang har inntruffet, men vi må være så ydmyke at vi må se at det kan finnes andre teorier. Jeg fornekter ikke Big Bang, men jeg prøver å si det som det er, at det ikke trenger å være helt sikkert. Det er en tanke eller teori som noen har, sier læreren til ABC Nyheter.

Læreren bekrefter at han har et kristent grunnsyn, men at det ikke farger timene hans med ungene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ungene skal ha kritisk sans

- Er ikke det et litt avansert konsept å selge inn til 9-åringer? Dine overordnede har lansert dette som en interessant diskusjon å ta sist på ungdomsskolen?

- Jo, men vi kjenner ungene, og vet hva de har kapasitet til, sier han.

- Vi jobber for å skape kritisk sans hos elever, fortelle hele bildet, hva som er teori og hva som er vitenskapelig sannhet.

I artiklene presenteres Darwin ikke som en vitenskapelig teori, derimot som "en banal historie".

- Ville du gitt ut denne artikkelen til elevene dine i naturfagstimen?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nei, disse artiklene er ikke ment for klasserommet. Det er tema-artikler som er ment for å skape debatt. Dette er mitt syn, og det trigger til å få fram en diskusjon. En undervisningssekvens inneholder noe helt annet, sier læreren.

Det har han klart. En aksjonsgruppe for Darwin, fra Universitetet i Trondheim og Oslo har sendt læreren en rekke mail, og har tatt kontakt med skoler i hele Norge for å gi sitt syn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På Twitter har diskusjonen rast i hele dag.

Fjernet sidene til tross for massiv debatt

- Likevel valgte dere å fjerne artiklene fra skolens hjemmesider rett etter at vi ringte. Hvorfor det?

- Når en side skaper så mye støy er det ikke noe interessant å fortsette, så heretter vil vi ikke legge ut noe stoff som dette på hjemmesidene. Nå skal vi bare legge ut informativt stoff, sier han.


Men foreldre til dine elever kan tro du lærer barna kristne teorier om verdens tilblivelse. Hva vil du si til dem?

- Jeg er naturfagslærer først og fremst. Jeg prøver ikke å dytte på noen min tro, sier han.

Tror ikke mennesket stammer fra apene

- Tar du opp Gud selv i dine naturfagstimer?

- Nei, ikke vanligvis. Mine meninger er ikke så veldig viktige, det spørs hva de holder på med. VI tar frem pensumet, så blir det snakk rundt det. Alle lærere har sitt ståsted, så jeg skjønner ikke helt problematikken.

- Tror du mennesket stammer fra apene?

- Jeg tror det er tvilsomt. Jeg tror ikke hans teorier er riktige, det er mitt standpunkt. Når man ikke tror at ting har utviklet seg fra en urcelle tror man ikke at en art blir til av en annen, sier han.