Ingen logo - ingen penger

<p><span style="font-weight: bold" class="Apple-style-span">HISTORISK:</span> 13. september 2008 ble en kamp, West Bromwich-West Ham (3-2), på Englands høyeste nivå spilt mellom to lag uten draktsponsor - for første gang siden 1978.</p><p>Foto: AP/Scanpix </p>
HISTORISK: 13. september 2008 ble en kamp, West Bromwich-West Ham (3-2), på Englands høyeste nivå spilt mellom to lag uten draktsponsor - for første gang siden 1978. Foto: AP/Scanpix 

<pMøtet mellom Baggies og Hammers viste med all tydelighet at den internasjonal finanskrisen har hatt en bieffekt på fotballen, skriver ABC Nyheters kommentator Simon Chadwick.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FAKTA OM SIMON CHADWICK
* Simon Chadwick er professor ved Coventry University Business School, med hovedvekt på business- og markedsstrategier innen sport. Han er også grunnleggeren og direktør av Centre for International Business of Sport (CIBS) ved samme universitet.

* Han har fungert som ekspert i saker for store internasjonale tennisturneringer som Wimbledon, US Open, French Open og Australian Open.

* Han har jobbet tett med fotballklubber som FC Barcelona, Atletico Madrid, Sunderland, i tillegg til det engelske fotballforbundet (FA).

* I 2007 fikk Chadwick en utmerkelse på bakgrunn av en rapport om hvordan skape en best mulig merkevare ut av Champions League.

* Han er også knyttet opp til OL-komiteén for vinterlekene i Vancouver 2010.

Chadwick har også bidratt til en rekke utgivelser av bøker, både som hoved- og medfatter. Han brukes og som ekspert av flere store medier verden over vedrørende spørsmål knyttet til sport og økonomi.

Oppgjøret mellom West Bromwich Albion og West Ham United 13. september 2008, som West Brom vant 3–2, skrev seg inn i historiebøkene. Hvorfor? Var det fordi Gianfranco Zola så the Hammers for første gang som nyansatt manager? Eller fordi West Brom sikret sin første seier etter returen til Premier League?

Det var ingen av delene.

Det mest betydningsfulle var at en kamp på Englands ypperste nivå, for første gang siden 1978, ble spilt mellom to klubber uten draktsponsor.

Betydningen ble ikke mindre av at fraværet av selskapers navn og logo på draktene effektivt signaliserte begynnelsen på den negative økonomiske utviklingens innvirkning på fotballen.

SE PREMIER LEAGUE PÅ ABC TV

West Bromwich’ gamle trøyesponsoravtale, med T-Mobile, utløp ved slutten av opprykkssesongen 2007/08, og helt siden den gang har klubben forsøkt å skaffe en ny trøyesponsor – uten å lykkes. West Ham, på sin side, startet sesongen sponset av XL Airlines, men selskapet ble raskt offer for det vanskelige økonomiske klimaet, og ble avviklet. I motsetning til Albion har West Ham maktet å skaffe en ny sponsor: tippeselskapet SBOBET.

Hva møtet mellom Baggies og Hammers og deres fraværende sponsoravtaler først av alt demonstrerer, er at finansielle strabaser annensteds i industrien har hatt en bieffekt på fotballen.

Selv om størrelsen på inntektene fra sponsorer blekner sammenlignet med inntektene som genereres gjennom billettsalg og TV-kontrakter, er trøyeavtaler en behjelpelig inntektskilde; veldig behjelpelig hvis du heter Manchester United eller Chelsea, når verdien på kontraktene kan nå minst 50 millioner pund for en treårsavtale.

Klubber som West Brom ligger (lå!) nærmere regionen tre millioner pund for en tilsvarende avtale, men selv dette er en forbløffende sum, tatt i betraktning at vi snakker om noe så enkelt som et navn og en logo på trøyen.

Albions tabbe da klubben innledet forhandlingene med potensielle sponsorer sist sommer, var å anta at verdien på sponsoravtaler ville stå seg i møtet med ruvende økonomiske problemer. Klubbens ønske sto i sterk kontrast til hva en av de potensielle sponsorerene ønsket å betale - nå står WBA uten avtale.

West Ham gjorde ikke den samme feilen, men signerte en 18 måneder varig avtale med SBOBET, til en anslått verdi av to millioner pund. Verdien var imidlertid betydelig mindre enn på avtalen de hadde med XL, anslått til ca. syv og en halv millioner pund over tre år.

Idet selskaper verden rundt innskrenker sponsorvirksomheten, ser trøyeavtaler ut til å bil blant de største ofrene for den negative økonomiske utviklingen. Men tenk over dette: Det antas at Manchester City er på vei til å annonsere en sponsoravtale med Etihad Airlines som overgår Manchester Uniteds med AIG (antatt å være verdt 56 millioner pund).

Også United har tilsynelatende tatt skade av tilbakeslaget nå når AIG eies av USAs regjering. Men rykter hevder at United vil trumfe Citys nye trøyekontrakt ved å signere en ny trøyesponsoravtale med Saudi Telecom.

Det som derfor ser ut til å skje, er at markedet for trøyesponsorater polariseres.

Det gjøres et stort nummer av hvor forskjellige effekter det økonomiske tilbakeslaget har avstedkommet.

Ingen steder er det tydeligere enn i engelsk fotball;

Mens de fleste klubber nå slåss for å generere hva de kan gjennom å selge plassen på trøyene, fortsetter de store klubbene – solide festninger i en økonomisk storm – jakten på enda større inntekter fra internasjonale selskaper.

Og mens sponsormarkedet splittes, og mens plassen på trøyen til favorittklubbene våre blir en slagmark for selskapers interesser og økonomiske anliggender, kan purister bare reflektere over en lys ettermiddag i september i West Midlands, da de, i hvert fall i 90 minutter, kunne lytte tilbake til fortiden. Til en tid da det virkelig ikke fantes noen logoer.

Les den engelske versjonen av kommentaren her

Les tidligere kommentarer fra Simon Chadwick:

Å gjøre en lang historie kort

Tigrene skinner sterkt

Engelsk fotballs bruktbilsutsalg

Et tidlig besøk fra tre vise menn

Klubben eller landslaget?

__________________________________________________________________

Mer om Engelsk fotball finner du på Startsiden

Personvernpolicy