Slakter Frps veipolitikk

Frps fokus på veisikkerhet står nesten til stryk ifølge Trygg trafikk. Foto: Stein Ove Korneliussen
Frps fokus på veisikkerhet står nesten til stryk ifølge Trygg trafikk. Foto: Stein Ove Korneliussen

<pFrp får terningkast to, mens Krf får terningkast seks. Per Sandberg i Frp er rasende.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Per Sandberg i Fremskrittspartiet er rasende etter at partiet hans fikk terningkast 2 av Trygg trafikk. Det var under foredraget «I hvor stor grad bidrar de ulike partienes politikk til sikrere veitrafikk?» at distriktsleder Bård Morten Johansen i Trygg trafikk ga alle partiene terningkast for sin satsning på sikkerhet i veitrafikken.

Dette fikk partiene:

Frp: 2

V: 3

AP: 3

SP: 4

SV: 4

H: 5

Krf: 6

Johansen sier til ABC Nyheter etter foredraget at han ble overrasket over at Frp kom så dårlig ut, men at det var en del ting i partiprogrammet som trakk kraftig ned.

- Det gjelder blant annet synet på en del faglige spørsmål, som jeg ikke deler. Det gjelder for eksempel fartsgrensevalg og slike ting. De ønsker for eksempel sterkt å satse på firefelts motorvei. Trafikksikkerhetsmessig hadde det vært veldig bra, men vi vet jo at det er lite realisme i det, og at man ville fått mer sikkerhet for pengene ved å bygge en såkalt 2+1-vei over lengre strekninger.

- Det er en rekke tiltak hvor både sikkerhet og miljø kan bli ivaretatt. Hvis du for eksempel ønsker en begrensning i biltrafikken, som jo vil gi en reduksjon i trafikkulykker, vil det ta veldig lang tid. Det å flytte folk over fra vei til bane er også gode tiltak, men det er veldig langsiktige tiltak. Mens vi venter på det, dør og skades folk på veien.

Ifølge Johansen reagerer de også negativt på at Frp hevder at det ikke er noen direkte sammenheng mellom økte fartsgrenser og ulykker. Frp har også sagt at de vil ha fartsgrenser på mellom 80 og 100 kilometer i timen på riksveier, noe Trygg trafikk mener vil føre til flere ulykker.

- Uten kompetanse

Per Sandberg, som er Frps representant i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, reagerer kraftig på terningkastene.

- Jeg reagerer ikke bare på at Frp har fått terningkast to, men at en sånn person, som ikke har kompetanse overhodet, driver og kaster terninger. Det viser bare at vedkommende person er forutinntatt og har manglende kompetanse. Han har gjort altfor dårlig research i forhold til å drive og kaste terning, sier en rasende Sandberg.

- Bommer totalt

Sandberg hevder at Johansen viser til programposter som ikke eksisterer hos Fremskrittspartiet. Han mener at Johansen tar feil når han hevder at Frp har programfestet en fartsgrense på riksveiene i Norge.

Per Sandberg reagerer kraftig på at Frp får terningkast to fra Trygg trafikk. Foto: Stein Ove KorneliussenPer Sandberg reagerer kraftig på at Frp får terningkast to fra Trygg trafikk. Foto: Stein Ove Korneliussen

- Det har vi selvfølgelig ikke gjort. I tillegg har han ikke fulgt med på hva Fremskrittspartiet har gjort i forhold til Stortinget, for eksempel at vi har fremmet egne representantforslag om trafikksikkerhet. Og han bommer totalt i forhold til å si at firefelts motorvei er mindre sikkert enn 2+1-vei. Konklusjonene er jo at 2+1 er mindre sikkert enn firefelts vei. Det beste eksempelet er firefeltsveien ned gjennom Vestfold, som har fjernet ulykkene. Bare dette ene eksempelet slår jo i hjel hele argumentasjonen til Johansen. Det er så meningsløst at jeg nesten ler av det. Og når det gjelder det med sammenheng mellom økte fartsgrenser og ulykker, så skjønner jeg ikke hvor han har det fra, sier Sandberg.

Fikk seks

Krf fikk terningkast seks, noe som fikk Krf-politikeren Jan Sahl til å smile fornøyd:

- Det var veldig gledelig å oppleve at det vi har jobbet med i løpet av denne perioden, som er å få opp et program som har et hovedfokus på trafikksikkerhet, det har Trygg trafikk oppdaget, og det synes jeg er utrolig bra.

- Du synes det er fortjent?

- Når vi har fått en ulykkesstatistikk som på nytt er stigende, har vi et ansvar som politikere å snu den trenden. Det er årsaken til at vi har satt trafikksikkerhet på topp i forhold til hvordan vi vil bruke de midlene som vi skal forvalte i ti år fremover, når Nasjonal transportplan blir lagt frem.

- Så det er fortjent?

- Jeg vil ikke sette meg på noen høy hest her, men vi har alle et stort ansvar for at vi har fått en økning innenfor trafikksikkerhet. Men når Trygg trafikk sier vi har de beste formuleringene, så tar jeg det til meg med glede.

ABC Nyheter prøvde å få Johansen til å stille til debatt med Sandberg, men det utgår fordi han måtte rekke et fly.

Personvernpolicy