Byggefeil på åtte av ti nybygg

Normal   0   21         false   false   false                             MicrosoftInternetExplorer4   <![endif]-->     <![endif]-->     /* Style Definitions */  table.MsoNormalTable 	{mso-style-name:"Vanlig tabell"; 	mso-tstyle-rowband-size:0; 	mso-tstyle-colband-size:0; 	mso-style-noshow:yes; 	mso-style-parent:""; 	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; 	mso-para-margin:0cm; 	mso-para-margin-bottom:.0001pt; 	mso-pagination:widow-orphan; 	font-size:10.0pt; 	font-family:"Times New Roman"; 	mso-ansi-language:#0400; 	mso-fareast-language:#0400; 	mso-bidi-language:#0400;}  <![endif]-->  Bare seks av ti som bygde eller kjøpte nytt hus i 2005 var fornøyde med håndverksarbeidet på boligen, viser en undersøkelse fra Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR). Foto: Colourbox.
Bare seks av ti som bygde eller kjøpte nytt hus i 2005 var fornøyde med håndverksarbeidet på boligen, viser en undersøkelse fra Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR). Foto: Colourbox.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pSkadene etter byggefeil beløper seg til fire milliarder kroner i året. Det har forskningsinstituttet SINTEF Byggforsk anslått i en rapport.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene har Forbrukerrådet hatt over 4.000 henvendelser årlig om dårlig håndverksarbeid, skriver Bergens Tidende.

Underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet opplyser at det har vært en jevn økning i antallet henvendelser på håndverkere, og det ser ikke ut til at mengden avtar. Slurv og feil oppdages ofte lang tid etter arbeidet, for eksempel i form av fuktskader.

– Finner du feil, så gi beskjed til håndverkeren så fort som mulig. Håndverkeren er pliktig til å utbedre manglene innen rimelig tid og dekke utgiftene, sier Helde.

Bare seks av ti som bygde eller kjøpte nytt hus i 2005 var fornøyde med håndverksarbeidet på boligen, viser en undersøkelse fra Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR).

Undersøkelsen viser at 15 prosent rapporterer om vesentlige feil og mangler etter overtakelse, mens hele 69 prosent har oppdaget småskader og feil. Altså var det større eller mindre feil på til sammen 84 prosent av byggene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er klart at når det bygges mye mer og det kommer til aktører i bransjen som kanskje ikke skulle vært der, så øker andelen byggefeil også. Så det kan godt hende at det er bra for kvaliteten at det har blitt tøffere i markedet, sier han.

Mange feil blir oppdaget senere enn fem år, og da er ikke utbygger lenger erstatningspliktig. Forbrukerrådet jobber derfor for å øke reklamasjonsretten på bygg til ti år, et forslag Høyre nå vil fremme i Stortinget, ifølge Helde. (©NTB)