SAS-kritikk skjult etter flyhavari

GÅR GALT:  SAS-flyet av typen Dash 8 Q400 på vei fra Bergen til København som måtte nødlande på Kastrup lørdag ettermiddag. Danske luftfartsmyndigheter ville holde en rapport om hendelsen hemmelig. ( Foto: Johan Nilsson / SCANPIX
GÅR GALT:  SAS-flyet av typen Dash 8 Q400 på vei fra Bergen til København som måtte nødlande på Kastrup lørdag ettermiddag. Danske luftfartsmyndigheter ville holde en rapport om hendelsen hemmelig. ( Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

<pDanske luftfartsmyndigheter hemmeligholdt en rapport om at SAS-mekanikere var skyld i at et Dash 8-fly skled av rullebanen ved landing på Kastrup.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

København/Oslo (NTB-Åsmund Gram Dokka): Flyet med 40 passasjerer og en besetning på fire om bord var på vei fra Bergen til København 27. oktober 2007 og fikk problemer underveis på turen.

Det ble slått full alarm på Kastrup og et stort antall ambulanser og brannbiler kom til flyplassen og store deler av den ene rullebanen ble skumlagt.

Etter å ha sirklet over flyplassen i nesten to timer, nødlandet flymaskinen. Da flyet landet, la det seg umiddelbart over på siden og skled deretter ut av rullebanen.

Det viste seg senere at høyre landingshjul ikke ble felt helt ut før landing.

Statens Luftfartsvæsen (SLV) plasserte ansvaret hos den canadiske produsenten Bombardier, som påtok seg ansvaret for to andre Dash 8-uhell, men ikke det i København.

Avfeide ekspert

SLVs egen ekspert hevdet imidlertid allerede i kjølvannet av havariet at mekanikere i SAS hadde slurvet med reparasjonen av flyet og at det var årsaken til uhellet, viser korrespondanse på e-post som den danske avisen Berlingske Tidende.

Fra november 2007 til januar 2008 skrev sjefen ved SLVs sentralkontor, Peter Udsen, flere ganger til sine overordnede at hans vurdering av årsaken til havariet var at SAS-mekanikerne ikke hadde skiftet to ventiler på riktig måte.

Udsens faglige vurderinger ble imidlertid avfeid i slutten av januar 2008.

– Dine personlige holdninger i denne saken er SLV uvedkommende, skrev SLVs tekniske direktør Per Veingberg til Udsen, som kort tid etter forlot stillingen sin.

«Uklare regler»

Siden den gang har SLVs toppledelse valgt å holde Udsens vurderinger for seg selv. Av den grunn ble det heller ikke satt spørsmålstegn ved SAS-mekanikernes jobb i SLVs granskingsrapport etter Dash 8-uhellet.

Udsens vurderinger er heller ikke forelagt SAS fordi SLV ifølge Per Veingberg vet at selskapet gjør alt etter boka.

Flyhavariinspektør Kurt Færch Madsen fra havarikommisjonen avviser at mekanikerne i SAS kan ha slurvet, men vedgår at «reglene omkring utskiftingen av ventilene kanskje var uklare».

SAS tar ikke kritikk

SAS sier på sin side at selskapet ikke tar kritikk.

– Vi har fulgt alle regler til punkt og prikke, sier Claus Sonberg, kommunikasjonsdirektør i SAS.

I granskingen av havariet kom det fram at det ble funnet en liten gummipakning – en såkalt o-ring – i flyets landingsunderstell.

Havarikommisjonen slo den gang fast at gummipakningen ikke hører hjemme i understellet på en Dash 8-maskin.

– O-ringen kommer ikke fra aktuatoren, og dens opprinnelse er foreløpig ukjent, står det i den foreløpige rapporten fra havarikommisjonen, som ble lagt fram 30. oktober 2007.

Den endelige rapporten er ikke ventet før til sommeren. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus