«Tenk som en selvmordsbomber»

7. juli 2005 mistet 52 uskyldige mennesker livet da tre t-banetog og en buss ble angrepet av selvmordsaksjonister i London. Scanpix/AP.
7. juli 2005 mistet 52 uskyldige mennesker livet da tre t-banetog og en buss ble angrepet av selvmordsaksjonister i London. Scanpix/AP.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pOmstridt undervisningsopplegg for barn.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den britiske regjeringen ba fredag om unnskyldning for et undervisningsopplegg som oppfordret barn til å tenke gjennom de dødbringende angrepene i London 2005 fra selvmordsaksjonistenes perspektiv.

Opplegget lå ute på nettstedet Teachernet, som blir drevet av det britiske departementet for Barn, Skole og Familier. Det var ment å hjelpe skoler til å bekjempe voldelig ekstremisme.

Upassende materiale

Men statsrådene har nå besluttet at materialet – som handler om bombeaksjonene 7. juli 2005 der 52 uskyldige mennesker ble drept i angrep mot tre t-banetog og en buss – var upassende, og har besluttet at det skal fjernes.

«Selv om læringsressursen overhodet ikke søker å rettferdiggjøre eller unnskylde de grusomme hendelsene 7. juli 2005, og er designet for å utdanne mot voldelig ekstremisme, har vi forståelse for at det kan være upassende å bruke i skolesammenheng», sa en talsmann for departementet.

«Det er viktig at unge mennesker diskuterer disse vanskelige og kontroversielle spørsmålene i et kontrollert miljø, men i dette tilfellet ber statsrådene om unnskyldning om noen kjenner seg støtt.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innføring i terror

Undervisningsopplegget «Things Do Change» handler om livet i det flerkulturelle Storbritannia. Det ble laget av lokaladministrasjonen i Calderdale i West Yorkshire, området alle de fire 7. juli-bomberne kom fra.

En av modulene fokuserer på angrepene og hvordan de har berørt ulike samfunn i Storbritannia.

Det foreslås at elevene kan «forberede en kort presentasjon om bombeangrepene fra perspektivet til bombemennene.»

Det ligger også føringer for å undersøke angrepene fra perspektivet til britiske muslimer, ikke-muslimske sørasiater i Storbritannia, og andre briter.

Forsøker å forstå

Forfatteren av opplegget, Sail Suleman, sier: «radikale, ekstremister og fundamentalismer kommer i alle former og fasonger. Vi forsøker å se på hvorfor folk blir ekstremister. Er det rett? Er det galt? Er det rettferdig?»

«Hvorfor går unge mennesker hen og gjør det bombemennene gjorde? Var det press fra enkeltpersoner de hadde kontakt med? Forhåpentligvis vil vi oppfordre elevene til å holde seg unna slike personer», sier han til Times’ undervisningsbilag.