SV mot tilskudd til miljøbiler
<pPartiets miljøpolitiker Inga Marte Thorkildsen flyr i strupen på Kristelig Folkepartis Knut Arild Hareide. SV vil slett ikke gi nordmenn tilskudd for å kjøpe «miljøbiler». </p
Hareide varslet i ABC Nyheter at partiet vil gå inn for å gi 25.000 kroner til privatpersoner som kjøper ny miljøvennlig bil. Hareide er forhenværende miljøvernminister og leder nå KrFs programkomité.
- Man kan ikke kalle biler som slipper ut opptil 120 gram CO2 per kilometer for miljøbiler, slik KrF gjør. De er litt mindre miljøfiendtlig enn andre fossil-biler. Men de forurenser, sier Thorkildsen til ABC Nyheter.
- Tar livet av elbilene
- Dette er et særdeles dårlig og gammeldags forslag miljømessig. Det vil også være oppskrift på å ta livet av el-bilen, sier Thorkildsen til ABC Nyheter.
- Elbilen er fortsatt dyrere enn fossilbilen. Får folk de samme fordelene som elbilen, vil folk heller velge de mer miljøfiendtlige løsningene for å spare penger.
- Forslaget til KrF innebærer også at fossil-biler av den typen skal få kjøre i kollektivfelt, parkere gratis og kjøre gratis i bomringen. Noe som elbiler og hydrogenbiler får gjøre i dag, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenElbil på topp i energieffektivitet
- Hvor gode er elbilene i forhold til utslipp, hvis man tar hensyn til produksjonen av strøm?
- Veldig gode. Elbilen har en energieffektivitet på 90 prosent. 90 prosent av den energien du lader batteriet med, går til å flytte på bilen. Mens bensin- og dieselbilen har en energieffektivitet på mellom 18 og 25 prosent, svarer SVs miljøpolitiker.
- Dårlig bruk av offentlige midler
- Med det forslaget KrF kommer med nå, vil de dele ut rundhåndet av fellesskapets midler til gammeldagse løsninger. Vi ønsker å fremme nullutslipps-alternative, fortsetter Thorkildsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKraftmarkedet i Norge er koblet til et nordeuropeisk marked der ren vannkraft blandes med kullkraft og atomkraft.
- Blir det ikke da å holde folk for narr å si at elbilens energi gir null utslipp?
- Du kan sikre deg at strømmen kommer fra fornybare energikilder, svarer Thorkildsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenAvhengig av CO2-rensing
- Brukes ren strøm til elbiler, vil det minske tilgangen på ren energi som kan erstatte kullkraft. Kan du skille sånn i et nordeuropeisk marked med stort innslag av forurensende kraftproduksjon?
- Det er en veldig rar logikk. I fossile kraftverk kan du rense og deponere CO2. Problemet er at du ikke klarer å fange CO2 fra en fossil bilpark. Det du kan få gjort med kraftverkene, sier Inga Marte Thorkildsen.
- Rensing av kraftverkene eksisterer jo ikke ennå?
- Nei, men det er på vei. Bilene har du i 15-20 år. Vi trenger å fase ut fossile biler i dag, svarer Thorkildsen og avslutter:
- Så er det et annet moment, fordelingsspørsmål. KrF har forelsket seg i kontantstøtte. Det er populistisk: Stem på oss så får du masse penger – vel og merke hvis du har råd til å kjøpe ny bil. Jeg trodde KrF skulle sikte seg inn på andre verdier enn å kjøpe bil!