SV mot tilskudd til miljøbiler

Bare el for SV: Inga Marte Thorkildsen vil ha nullutslippsbiler - men er avhengig av CO2-rensing i kraftproduksjonen. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Bare el for SV: Inga Marte Thorkildsen vil ha nullutslippsbiler - men er avhengig av CO2-rensing i kraftproduksjonen. Illustrasjonsfoto: Scanpix

<pPartiets miljøpolitiker Inga Marte Thorkildsen flyr i strupen på Kristelig Folkepartis Knut Arild Hareide. SV vil slett ikke gi nordmenn tilskudd for å kjøpe «miljøbiler». </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hareide varslet i ABC Nyheter at partiet vil gå inn for å gi 25.000 kroner til privatpersoner som kjøper ny miljøvennlig bil. Hareide er forhenværende miljøvernminister og leder nå KrFs programkomité.

- Man kan ikke kalle biler som slipper ut opptil 120 gram CO2 per kilometer for miljøbiler, slik KrF gjør. De er litt mindre miljøfiendtlig enn andre fossil-biler. Men de forurenser, sier Thorkildsen til ABC Nyheter.

- Tar livet av elbilene

- Dette er et særdeles dårlig og gammeldags forslag miljømessig. Det vil også være oppskrift på å ta livet av el-bilen, sier Thorkildsen til ABC Nyheter.

- Elbilen er fortsatt dyrere enn fossilbilen. Får folk de samme fordelene som elbilen, vil folk heller velge de mer miljøfiendtlige løsningene for å spare penger.

- Forslaget til KrF innebærer også at fossil-biler av den typen skal få kjøre i kollektivfelt, parkere gratis og kjøre gratis i bomringen. Noe som elbiler og hydrogenbiler får gjøre i dag, sier hun.

Elbil på topp i energieffektivitet

- Hvor gode er elbilene i forhold til utslipp, hvis man tar hensyn til produksjonen av strøm?

- Veldig gode. Elbilen har en energieffektivitet på 90 prosent. 90 prosent av den energien du lader batteriet med, går til å flytte på bilen. Mens bensin- og dieselbilen har en energieffektivitet på mellom 18 og 25 prosent, svarer SVs miljøpolitiker.

- Dårlig bruk av offentlige midler

- Med det forslaget KrF kommer med nå, vil de dele ut rundhåndet av fellesskapets midler til gammeldagse løsninger. Vi ønsker å fremme nullutslipps-alternative, fortsetter Thorkildsen.

Kraftmarkedet i Norge er koblet til et nordeuropeisk marked der ren vannkraft blandes med kullkraft og atomkraft.

- Blir det ikke da å holde folk for narr å si at elbilens energi gir null utslipp?

- Du kan sikre deg at strømmen kommer fra fornybare energikilder, svarer Thorkildsen.

Avhengig av CO2-rensing

- Brukes ren strøm til elbiler, vil det minske tilgangen på ren energi som kan erstatte kullkraft. Kan du skille sånn i et nordeuropeisk marked med stort innslag av forurensende kraftproduksjon?

- Det er en veldig rar logikk. I fossile kraftverk kan du rense og deponere CO2. Problemet er at du ikke klarer å fange CO2 fra en fossil bilpark. Det du kan få gjort med kraftverkene, sier Inga Marte Thorkildsen.

- Rensing av kraftverkene eksisterer jo ikke ennå?

- Nei, men det er på vei. Bilene har du i 15-20 år. Vi trenger å fase ut fossile biler i dag, svarer Thorkildsen og avslutter:

- Så er det et annet moment, fordelingsspørsmål. KrF har forelsket seg i kontantstøtte. Det er populistisk: Stem på oss så får du masse penger – vel og merke hvis du har råd til å kjøpe ny bil. Jeg trodde KrF skulle sikte seg inn på andre verdier enn å kjøpe bil!

Personvernpolicy