SV mot tilskudd til miljøbiler

Bare el for SV: Inga Marte Thorkildsen vil ha nullutslippsbiler - men er avhengig av CO2-rensing i kraftproduksjonen. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Bare el for SV: Inga Marte Thorkildsen vil ha nullutslippsbiler - men er avhengig av CO2-rensing i kraftproduksjonen. Illustrasjonsfoto: Scanpix

<pPartiets miljøpolitiker Inga Marte Thorkildsen flyr i strupen på Kristelig Folkepartis Knut Arild Hareide. SV vil slett ikke gi nordmenn tilskudd for å kjøpe «miljøbiler». </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hareide varslet i ABC Nyheter at partiet vil gå inn for å gi 25.000 kroner til privatpersoner som kjøper ny miljøvennlig bil. Hareide er forhenværende miljøvernminister og leder nå KrFs programkomité.

- Man kan ikke kalle biler som slipper ut opptil 120 gram CO2 per kilometer for miljøbiler, slik KrF gjør. De er litt mindre miljøfiendtlig enn andre fossil-biler. Men de forurenser, sier Thorkildsen til ABC Nyheter.

- Tar livet av elbilene

- Dette er et særdeles dårlig og gammeldags forslag miljømessig. Det vil også være oppskrift på å ta livet av el-bilen, sier Thorkildsen til ABC Nyheter.

- Elbilen er fortsatt dyrere enn fossilbilen. Får folk de samme fordelene som elbilen, vil folk heller velge de mer miljøfiendtlige løsningene for å spare penger.

- Forslaget til KrF innebærer også at fossil-biler av den typen skal få kjøre i kollektivfelt, parkere gratis og kjøre gratis i bomringen. Noe som elbiler og hydrogenbiler får gjøre i dag, sier hun.

Elbil på topp i energieffektivitet

- Hvor gode er elbilene i forhold til utslipp, hvis man tar hensyn til produksjonen av strøm?

- Veldig gode. Elbilen har en energieffektivitet på 90 prosent. 90 prosent av den energien du lader batteriet med, går til å flytte på bilen. Mens bensin- og dieselbilen har en energieffektivitet på mellom 18 og 25 prosent, svarer SVs miljøpolitiker.

- Dårlig bruk av offentlige midler

- Med det forslaget KrF kommer med nå, vil de dele ut rundhåndet av fellesskapets midler til gammeldagse løsninger. Vi ønsker å fremme nullutslipps-alternative, fortsetter Thorkildsen.

Kraftmarkedet i Norge er koblet til et nordeuropeisk marked der ren vannkraft blandes med kullkraft og atomkraft.

- Blir det ikke da å holde folk for narr å si at elbilens energi gir null utslipp?

- Du kan sikre deg at strømmen kommer fra fornybare energikilder, svarer Thorkildsen.

Avhengig av CO2-rensing

- Brukes ren strøm til elbiler, vil det minske tilgangen på ren energi som kan erstatte kullkraft. Kan du skille sånn i et nordeuropeisk marked med stort innslag av forurensende kraftproduksjon?

- Det er en veldig rar logikk. I fossile kraftverk kan du rense og deponere CO2. Problemet er at du ikke klarer å fange CO2 fra en fossil bilpark. Det du kan få gjort med kraftverkene, sier Inga Marte Thorkildsen.

- Rensing av kraftverkene eksisterer jo ikke ennå?

- Nei, men det er på vei. Bilene har du i 15-20 år. Vi trenger å fase ut fossile biler i dag, svarer Thorkildsen og avslutter:

- Så er det et annet moment, fordelingsspørsmål. KrF har forelsket seg i kontantstøtte. Det er populistisk: Stem på oss så får du masse penger – vel og merke hvis du har råd til å kjøpe ny bil. Jeg trodde KrF skulle sikte seg inn på andre verdier enn å kjøpe bil!

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus