Bilsalget i Europa i fritt fall

DYSTRE TALL: SAABs administrerende direktør Åke Svensson presenterte konsernets årsresultat på en pressekonferanse i Stockholm fredag. FOTO: Scanpix
DYSTRE TALL: SAABs administrerende direktør Åke Svensson presenterte konsernets årsresultat på en pressekonferanse i Stockholm fredag. FOTO: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pSalget av nye biler i Europa har falt til sitt laveste nivå på 20 år. Den økonomiske krisen har gjort det vanskeligere å få lån, og forbrukerne er generelt mer skeptiske til å bruke penger.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nybilsalget falt i januar i år med 27 prosent sammenlignet med samme måned året før. Tallet på nyregistrerte biler falt til under en million, med til sammen 958.517 registreringer, opplyser forbundet av europeiske bilprodusenter ACEA.

Europas største bilkonsern, tyske Volkswagen, meldte om en nedgang i salget på 15 prosent, mens tallene fra amerikanske General Motors’ europeiske avdeling viste en tilbakegang på 39,4 prosent.

Ille for svenskene

General Motors eier blant annet SAAB, som i likhet med den svenske konkurrenten Volvo måtte notere elendige tall i årets første måned. SAABs salg i Europa falt med vel 55 prosent og Volvos med nesten 37 prosent, opplyste de to selskapene fredag.

Bilbransjen i EUs nye østlige medlemsland er også svært hardt rammet. Både i Romania og i Ungarn ble nedgangen i nybilsalget i januar på over 50 prosent, mens det vestlige Europa fikk en samlet tilbakegang i registreringene på 26,5 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke uventet har bilsalget sunket til bunnivå på Island, som har vært nær nasjonal konkurs etter sammenbruddet i landets banksektor. Tallet på islandske nyregistreringer av biler falt med hele 66,5 prosent i januar i år målt mot januar i fjor.

Misfornøyd med EU

Bilprodusentene i EU-området har bedt Unionens medlemsland trappe opp og samordne innsatsen for å hjelpe bilindustrien gjennom den økonomiske krisen. Men bransjen er langt fra fornøyd med de tiltakene som hittil er lagt på bordet.

– Tiltakene EU-landene er blitt enige om så langt, er ikke tilstrekkelige til å dekke bransjens behov, sa ACEAs leder Carlos Ghosn fredag. Ghosn er også sjef for det franske bilkonsernet Renault SA, som i likhet med konkurrentene opplever salgssvikt.

Tsjekkia, som for tiden har formannsvervet i EU, advarer regjeringen i Paris mot å gi Renault og PSA Peugeot Citroën krisehjelp på tre milliarder euro eller vel 26 milliarder kroner hver. Flere andre EU-land er også irriterte over de franske planene.